Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Suomen tunnetuimman ulkoilukehotuksen synty

ma 18. tammikuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Suomen Ladulla on ollut ilo tehdä ulkoilun edistämistä kaikkein tunnetuimpien suomalaisten taiteilijoiden, poliitikkojen ja huippu-urheilijoiden kanssa – unohtamatta Suomen presidenttejä Kyösti Kalliosta alkaen.

Kaikki me muistamme Katri Helenan sauvakävelyt, Mikko Alatalon hiihdon edistämiset ja hänen vaelluksensa, Arja Korisevan kuntoiluopetukset ja hänen selviytymisensä Kilimanjarolle tai Pave Maijasen ja Eija Ahvon lukuisat hiihtovinkit meille latulaisille.

Mutta kaikkein innokkain ja tehokkain ulkoilun edistäjä oli Niilo ”Tarva” Tarvajärvi, joka yli 50 vuoden ajan oli Suomen Ladun jäsen ja piti esillä Suomen tunnetuinta ulkoilukehotusta: ”Ylös, ulos ja lenkille!” Tämä Tarvan tunnuslauseeksi kehittynyt huudahdus syntyi ”Tervetuloa aamukahville!” -lähetyksessä vuonna 1951: ”Se oli aamukahvien kolmas lähetys, kun tekemäni käsikirjoitus loppui hieman kesken, ja minun piti keksiä jotain tärkeää sanottavaa suomalaisille. Silloin tuo lause syntyi kuin vahingossa.” Tämän jälkeen kehotus toistui joka sunnuntaiaamu ja sitten myös lukuisissa tv-ohjelmissa. Ja se elää edelleen…

Ulkoiluun kehottaminen ei jäänyt pinnalliseksi tunnuslauseeksi, vaan jo heti seuraavassa lähetyksessä Tarvalla oli mukana ulkoilun ykkösnimi Suomessa eli professori Lauri ”Tahko” Pihkala. Ja siitä lähtien säännöllisin väliajoin Suomen Ladun asiantuntijat olivat kertomassa uusista ulkoilukampanjoista vuoteen 1984 saakka, jolloin aamukahvilähetykset loppuivat.

Mielenkiintoisimmat Ladun aamukahvilähetykset – kaksi kappaletta -  tapahtuivat Kiilopään uudesta päärakennuksesta 1980-luvun alussa. Toinen ohjelma oli suorastaan liikuttava, koska juuri valmistunut päärakennus oli palanut vuonna 1983, ja nyt juhlittiin uuden rakennuksen valmistumista 105 vrk:n rakentamispäivän jälkeen keväällä 1984. Silloin paljastettiin Kiilopään salissa 4,5 m leveä ja 2,7 m korkea reliefi, jonka oli kelohongista veistänyt talonmiestaiteilija Olavi Kero. Aamukahvien tunnelma oli korkealla. Suomen Ladun keskus oli taas valmiina palveluun.

Tietysti eräs mieliin painuvista aamukahvilähetyksistä oli Savonlinnan Tanhuvaarasta radioitu ohjelma vuonna 1979. Silloin vietettiin Suomen Ladun leiripäiviä. Edelliset päivät olivat olleet hyvin sateisia, mutta sunnuntaiaamuna aurinko paistoi ja kahvia tarjottiin nuotion äärellä. Ohjelmassa oli mukana satoja latulaisia. Siinä aamutuimaan opeteltiin lähetyksen tunnuslaulu, joka myös esitettiin suorassa radiolähetyksessä: ”Kaunis kirkas aurinko paistaa, metsät kummut kultaa. Tule kanssani helmahan luonnon, huolet haihtuu Sulta. Laula vain, laula vain. Huolet Sulta haihtuu ain!” Esilaulajina toimivat Suomen Ladun puheenjohtaja Teemu Salonen ja toiminnanjohtaja.

Niilo Tarvajärven ykkösajatus oli joka tilanteessa Joulumaan aikaansaaminen Lappiin. Sitä hän edisti kansanedustajavuosinaan mutta myös näissä Suomen Ladun lukuisissa projekteissa. ”Voisiko Kiilopää olla Joulupukin kotipaikka”, hän usein kysyi. Kuitenkin hän itse piti tätä tunturikeskusta mieluummin hiihtäjien kotipaikkana, ja auttoi siellä usein apuoppaana sekä iltaohjelmien vetäjänä. Laatikkoleikki innosti ihmiset myös Kiilopäällä iloiseen tunnelmaan. Tarva sai 1980-luvulla kamarineuvoksen arvonimen. Me kuitenkin tavallisesti tituleerasimme häntä ulkoiluneuvokseksi.

Lopuksi vielä yksi yhteinen projekti. Vuonna 1978 eli Suomen Ladun 40-vuotisen taipaleen kunniaksi järjestettiin 420 kilometrin hiihtovaellus Viitasaarelta Jyväskylän kautta Tampereelle. Tarva ilmoittautui talkoo-oppaaksi ja hiihtämään koko matkan. Hän lupautui myös järjestämään joka ilta suurelle yleisölle iltaohjelman paikallisilla kouluilla ja urheilutaloilla. Mutta jo toisena hiihtopäivänä Tarva kaatui Saarijärvellä, ja polvi meni sijoiltaan. Ei hän kuitenkaan tätä juhlavaellusta lopettanut, vaan liikkui sitten huoltajana kyynärsauvoihin tukeutuen. Hänen sitkeyttään ja ulkoiluinnostustaan osoitti se, että kaikki yleisötilaisuudet järjestettiin ja kaiken päätteeksi Tampereella tehtiin radio- ja tv-lähetys.

Tuomo Jantunen