Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Nuuksion retkeilyä kehittämässä

ma 7. kesäkuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Espoon kaupungin matkailutoimisto ja Tuula Hatakka olivat aivan innoissaan kesällä 1992: ”Saamme Nuuksioon tasokasta kansainvälistä opastustoimintaa, jota voivat hyödyntää kaikki hotellit ja matkanjärjestäjät.” Esittelimme Espoon virkamiehille, Siikarannan hotellille ja lehdistölle ideaamme toukokuussa Nuuksioon johtavilla kinttupoluilla ja läheisen lammen rannalla. Tietysti paistoimme lohta Juhani ja Heta Hyttisen kanssa.

Tuon retken jälkeen perustimme välittömästi Siikarannan kanssa Nuuksion erä- ja luontoretket. Oppaiksi saimme monia Suomen Ladun kokeneita Lapin oppaita, ja pääoppaaksi nimitimme Timo Laineen, joka oli ollut mm. Kiilopään oppaana useita kertoja. Timo oli hyvin kielitaitoinen ja oikea erämiestyyppi. Suomen Ladun toimistossa mukana olivat tietysti matkapalvelun väki ja vastuullisena vetäjänä kenttäsihteeri Vesa Lappalainen. Kyse oli koko Nuuksion ensimmäisestä isosta opaspalvelusta.

Hotelli antoi pihapiiristä käyttöömme tyylikkään punaisen kämpän, jonka täytimme uusilla retkeilyvälineillä. Suurimman osan saimme lahjoituksina, mutta melkoinen urakka oli löytää tasokkaat liikkumisvälineet, asusteet, reput, kengät, sukat ja jopa alusasut naisille ja miehille. Niiden piti sopia myös talvikäyttöön. Odotimmehan retkeilijöitä kaikista ilmansuunnista – sekä kokeneita että ensikertalaisia.

Jo heti ensimmäinen kesä osoitti, että olimme oikealla asialla. Vaellusryhmiä oli syksyyn mennessä yhteensä 20, joista suurin 100 hengen risteilyryhmä Ruotsista ja pienin kahden miehen amerikkalainen porukka, joka saapui laivarannasta helikopterilla. Kaikki olivat hämmästyneitä: erämaassa käveltiin 5-10 kilometriä. Välillä juotiin kahvit ja paistettiin loimulohta. Noin 3-4 tunnin retken jälkeen saavuttiin Hotelli Siikarannan rantasaunalle, jossa hiet pestiin pois ja nautittiin iltapala. Täydellinen paketti!

Seuraavana vuonna ryhmien määrä oli jo yli 50 kpl. Oppaiden löytäminen tuotti tuskaa. Joskus piti komentaa jopa omat lapset mukaan ja lähteä sunnuntaiaamuna lohenpaistoon. Siikarannan kuvioissa oli mukana luonnontuntija Kai Pihlström. Hän oli perustanut oman yrityksen – Kaikuva Oy:n ja antoi mieluusti apuaan jo vuonna 1993. Lopulta kokonaisvastuu siirrettiin tälle yritykselle ja annettiin Kaille vain markkinointiapua. Latu ja Polku -lehdessä ja esitteissä luki vuonna 1995: ”Luontoelämyksiä Etelä-Suomessa. Vain 30 minuuttia Helsingistä. Haluatko viedä ulkomaalaisen ystäväsi Suomen erämaahan? Tee se kv. oppaan johdolla. Se on unohtumaton kokemus!”

Kokemus osoitti, että Etelä-Suomeen ja erityisesti Nuuksioon tarvittiin lisää aivan oikeita, sen alueen tuntevia oppaita. Tämä kerrottiin alueellisille virkamiehille, jotka hyväksyivät ajatuksen. Päätettiin ryhtyä kouluttamaan luonto- ja elämysoppaita Siikarannassa. Vuosi oli 1998, eli oli kulunut kuusi vuotta opastettujen retkien aloittamisesta. Meillä oli koulutukseen hyvät kokemukset ja ohjelmat. Ja työviranomaiset hoitivat kurssille rahoituksen. Koulutuspäällikkö Seppo Karhu junaili yhdessä Kaikuva Oy:n kanssa ensimmäisen kurssin. Sen nimeksi tuli Retkeilyn ja eränkäynnin peruskoulutus.

Kurssitoimintaa jatkettiin sitten 2000-luvun puolella ja kaikki palautteet olivat erinomaisia. Oppaita tarvittiin silloin ja tarvitaan edelleen luontoretkille sekä elämystapahtumiin. Tämä koulutus koettiin hyväksi jatkokoulutukseksi luontoyrittäjille ja myös yrittäjiksi hakeutuville.

Tuomo Jantunen