Tuumat ja tuntumat: Miksi tasavallan presidentti uusi asusteitaan?

ma 11. toukokuuta 2020 07.30.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Vuonna 1941 järjestetty maaottelumarssi oli koko kansan yhteinen liikuntatempaus, joka sai kaikkiaan yli 1,5 miljoonaa suomalaista kävelemään 15 kilometrin ja 10 kilometrin matkan. Se oli reipasta menoa: sekä miehille että naisille ja myös lapsille oli asetettu tavoiteajat, jotka tuli alittaa saadakseen hyväksytyn suorituksen.

Kymmenen vuoden välein Suomen Latu järjesti valtakunnallisen kävelytempauksen perinteisen marssin kunniaksi. Vuonna 2001 oli kulunut 60 vuotta maaottelumarssista. Silloin käveltiin kautta Suomen järjestetyissä tapahtumissa teemalla ”Yhdessä kävellen”. Tapahtuman suojelijana toimi eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen, joka lupautui myös osallistumaan kävelyihin samaan tapaan kuin aikoinaan poliitikot presidentti Risto Rytiä myöten. Nyt kävelysuorituksia  kirjattiin hieman alle 400 000 kpl.

Valtakunnallinen päätapahtuma oli kävely Helsingin liikuntareiteillä ja lähtöpisteenä eduskuntatalo. Tähän tilaisuuteen lähetettiin kutsut myös kaikille valtakunnan päättäjille kuten myös tasavallan presidentti Tarja Haloselle. Tavoitteena oli saada muistoksi valokuvia siitä, kuinka tasavallan presidentti innostaa kansaa hoitamaan kuntoaan. Kutsut toimitettiin useita kuukausia ennen marssipäivää.

Vastausta ei kuulunut pitkään aikaan, kunnes Ladun neuvottelukunnan jäsen Heikki Koski soitti ja kertoi presidentin tulevan, mutta hän haluaa liikkua vain tavallisena kuntoilijana muun porukan keskuudessa. Myöskään lehdistölle ei pidä tästä osallistumisesta kertoa. Tämä salaamisoperaatio sujui siihen asti hyvin, kunnes Ilta-Sanomat soitti kävelypäivän aamuna ja kysyi, osallistuuko tasavallan presidentti samalla tapaa kuin 60 vuotta aikaisemmin. Vastasin rehellisesti: ”Kyllä!” Siitä ei sitten kulunut kuin pieni tovi, kun presidentin kansliasta soitettiin, ja sain melkoiset nuhteet rehellisyydestäni.

Tilaisuus alkoi eduskuntatalon edessä. Väkeä oli paljon, ja paikalla oli myös veteraaneja, jotka olivat aikoinaan osallistuneet varsinaiseen maaottelumarssiin. Jännityksellä odotimme, tuleeko tasavallan presidentti paikalle. Kyllä hän tuli ja yritti vaivihkaa jäädä takariviin yleisön keskelle. Kuitenkin puhemies Riitta Uosukainen huomasi hänet ja kutsui sinne etummaisten joukkoon, eikä presidentti näyttänyt olevan asiasta pahoillaan.

Lähtöjumpan jälkeen kävely alkoi ja eturivissä askelsivat tasavallan presidentin kanssa puhemies Riitta Uosukainen, Suomen Ladun puheenjohtaja Ilkka Vuori ja Sotaveteraaniliiton puheenjohtaja Aarno Lampi. Kaikki sujui saman mallin mukaan kuin 60 vuotta sitten. Presidentti harmitteli jälkeen päin vain asuvalintaansa.

Kun Risto Ryti suoritti marssiosuuttaan, hänellä oli asunaan perinteiseen tapaan tumma puku, solmio ja lierihattu. Nyt Tarja Halosen asu oli nykyaikaan soveltuva musta tuulipuku. Sitten seuraavissa ulkoilutapahtumissa havaitsimme hänen ulkoiluasunsa olevan ”presidentillisimmän”.

Tuomo Jantunen