Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Laturetkien rinnalle retkiä syksyiseen metsään

Valtakunnallinen polkuretki Poronpolku syyskuussa 1983.

Tuumat ja tuntumat: Laturetkien rinnalle retkiä syksyiseen metsään

ma 21. kesäkuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Laturetket käynnistyivät Pirkan Hiihdon innoittamana vuonna 1955: Kankaanpää–Tampere 90 kilometriä. Heti seuraavina vuosina tulivat mukaan kymmenet muut paikkakunnat. Se onnistui vain tehokkaan opastuksen ja markkinoinnin avulla: Lauri ”Tahko” Pihkala ja Frans ”Jonne” Saastamoinen kiersivät ahkerasti Suomea.

Samaan aikaan mietittiin Suomen Ladussa sitä, miten voitaisiin käynnistää kävelytapahtumat, jotka suunnattaisiin syntyneille latupohjille ja muille metsäreiteille. SVUL:n pääsihteeri Aaro Laine kirjoitti Ladun julkaisuun ja ehdotti vuonna 1958 polkuretkien järjestämistä. Tämä kokeilu tehtiin heti samana syksynä, kun 25 paikkakuntaa lähtivät mukaan ideaa toteuttamaan. Siinä olivat kaikki suuret kaupungit, mutta Tahkon suureksi riemuksi myös Suomen Urheiluopisto järjesti ensimmäisen Ilves-polun välillä Vierumäki–Heinola–Vierumäki. Kaikkiaan kävelijöitä näillä Suomen ensimmäisillä polkuretkillä oli 3275 henkilöä.

Seuraavana vuonna kävelijöitä oli jo 4348 henkilöä, ja polkuretkiä järjestettiin yhteensä 39 kpl. Näillä tapahtumilla oli kaksi tarkoitusta: saada väkeä kiireettömästi kävelemään 10-30 kilometriä suomalaisessa metsässä ilman ajanottoa ja numerolappua sekä samalla nostamaan peruskuntoa tulevaa hiihtokautta varten. Nämä tavoitteet toteutuivat lähes kaikilla retkillä, koska reitit suunniteltiin vaihteleviin harjumaisemiin, joita löytyi kautta Suomen.

Parhaimmillaan polkuretkiä on järjestetty 1980-luvulla jopa 200 kpl vuodessa. Suurimpia polkuretkiä ovat olleet Huovinretki Säkylän harjuilla, Ilves-polku Heinolassa ja Poronpolku Lopen harjumaisemissa. Näillä kaikilla on kävelijöitä ollut parhaimmillaan yli 3500 henkeä yhden päivän aikana.

Moni paikkakunta on lopettanut polkuretket, kun talkoojoukkoa on ollut vaikea saada mukaan tai kun väkimäärä on saattanut puolittua sadesäästä johtuen. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut Poronpolun kohdalla, vaan sisukkaat talkoolaiset ovat tehneet uudet suunnitelmat ja valmistelut aina hyvissä ajoin seuraavaa vuotta varten. Vuonna 2021 Poronpolku järjestetään 55. kerran. Järjestelyistä vastaa oma yhdistys, johon kuuluvat urheiluseura Salonkylän Sisu, latuyhdistys Lopen Samoojat, Pirjetän Partio ja Lopen kunta.

Poronpolun vetovoimaan vaikuttaa alueen luonto mutta erityisesti hyvät järjestelyt. Erityishuomio on kiinnitetty kautta aikojen lasten ja perheiden viihtymiseen. Reittivaihtoehtoja on peräti viisi, 3-28 kilometriä. Hyvin varustettuja taukopaikkoja on kaikkiaan 6-8 kpl. Kenelläkään ei ole kiire: nuotion ääressä voi istua ja nauttia kahvit ja letut. Myös Marskinsalmen ylitys sujuu joko soutaen tai kapulalossin avulla leppoisasti. Jotta kävelijät valitsisivat pisimmät reitit, ovat tietysti parhaimmat maisemat siellä kauimpana lähtöpaikasta.

Poronpolku ry:n puheenjohtajana toimii nykyisin Pirjo Huhta. Hänellä on ollut tärkeä oppi-isä, eli oma isä Antti Forsman on ollut mukana toisesta polkuretkivuodesta lähtien eli yli 50 vuotta ja nimenomaan ollut siellä tärkeällä vesistön ylityspaikalla. Pirjo kertoi, että hänen kautensa on kestänyt jo yli 10 vuotta ja järjestelytehtäviin tarvitaan uusia voimia: ”Onneksi meillä on ollut ilo saada pitää talkoolaisina hyvin pitkäaikaisia konkareita kuten Sisko Keskitalo, Viljo Lilja, Arvi Ranta ja Juhani Kurki. Kaikkiaan meillä on 120 talkoolaista töissä silloin tapahtumapäivänä, joka on aina syyskuun viimeinen sunnuntai.”

Viime vuosina Poronpolut ry:n ohjelmistoon on kuulunut myös pyöräily, johon Tiina Riikonen innosti järjestäjiä. Pyöräretket ovat olleet loppuunmyytyjä joka kerta. Ensi kerralla mukaan mahtuu 600 pyöräilijää.

Onneksi olkoon Poronpolku ry!  Kyseessä on yksi Etelä-Suomen merkittävimmistä kuntoilutapahtumista Tahko Pihkalan hengessä: ”Ei matka tapa vaan vauhti!”

Tuomo Jantunen