Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Latu mukana inline-rullaluistelun käynnistyessä Suomessa vuonna 1992

su 25. huhtikuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Inline-rullaluistimet saivat runsaasti huomiota ja käyttäjiä USA:ssa 1990-luvun alussa. Sieltä ne levisivät maailmalle ja myös Suomeen. Kaikessa kuntoilussa mukana ollut Matti Välttilä otti yhteyttä keväällä 1992 Suomen Latuun ja ehdotti yhdistyksen perustamista rullaluisteluun – samaan tapaan kuin perustettiin Suomen Retkiluistelijat ry.

Syntyi Katukiitäjät ry, joka ryhtyi vauhdikkaasti ja näyttävästi edistämään rullaluistelua. Mukana oli paljon nuoria harrastajia: naisia ja miehiä jotakuinkin yhtä paljon. Suomen Latu antoi lajille runsaasti palstatilaa Latu ja Polku -lehdessä. Puheenjohtaja Matti oli aktiivinen puheenjohtaja ja tiedottaja. Lähes jokaisessa lehdessä kerrottiin Katukiitäjien toiminnasta.

Perustoiminta käsitti uuden lajin opetusta ja harjoittelua viikoittain. Paikkana Helsingissä oli mm. Finlandia-talon takana oleva kenttä ja P-paikka. Jäsenmäärä lähti heti hyvään kasvuun. Jo alusta alkaen yhdistys lähti mukaan erilaiseen kilpailutoimintaan. Syksyllä Lahdessa järjestetyissä SM-rullaluistelukilpailussa oli ensimmäistä kertaa sarja myös inline-luistelijoille. Tuosta kisasta kertoi värikkäästi Panu Tuominen Latu ja Polku -lehdessä. Hänen mukaansa Katukiitäjien aktiiviluistelija Ismo Hulmi hävisi olympiakävijä Timo Järviselle vaivaiset 0,2 sek… ja sekin johtui käsiajanotosta.

Jo perustamisvuonna alkoi yhdistyksen järjestämä suurin kesätempaus eli FIN-LINE -luistelu. Ensimmäinen tapahtuma oli Jyväskylästä Helsinkiin eli 300 kilometriä ja kolme vuorokautta. Luistelijoita oli 15 henkilöä. Retki oli erittäin vaativa: ilman rakkoja ja väsähtämisiä ei selvitty. Yhdeksän luistelijaa pysyi luistimilla joka päivä. Liikenteen seassa luistelu oli myös huoltojoukoille ja järjestäjille vaativa tehtävä. Tapahtumaa haluttiin kehittää ja järjestää joka kesä uudella reitillä. Vuoden 2020 reitti piti kulkea Savonlinnasta Punkaharjun kautta Joensuuhun, mutta se peruttiin koronan vuoksi. Mihin tämän vuoden retki suuntautuu, ei ole kirjoittajan tiedossa. Ensimmäiseen luistelumaratoniin osallistui myös ”Ladies team”, jossa tuttuja mukana - Maarit Ervassalo, Anu Jääskeläinen, Anne Leppänen ja Anne Vatka.

Toiminnallisesti Katukiitäjien vauhti lisääntyi heti vuonna 1993 ja mukaan tulivat monet erityisesti nuorisoa kiinnostavat harjoitteet: rullasuunnistusta kaupunkien kaduilla, kaukalolätkää rullilla ja rollerbandyä. Myös talviluistelua varten etsittiin mm. Vantaan Rajatorpasta iso luisteluhalli (1500 m2). Matti Välttilän rinnalla toimi jo silloin useita vetäjiä ja opettajia.

Erittäin tärkeä osa Katukiitäjien toiminnasta olivat neuvottelut eri viranomaisten kanssa, koska lajista tuli vähitellen myös suosittu liikkumismuoto mm. työmatkaliikenteeseen. Tarvittiin sääntöjä ja ohjeistusta liikkujille. Kun vuonna 2000 sauvojen käyttö lisääntyi luistelussa, tarvittiin jälleen opetusta ja harjoittelua. Silloin tehtiin yhteistyötä sauvojen käytön opetuksessa mm. Töölönlahden Ulkoilukeskuksessa. Viime vuosina rullaluistelu on selvästi hiipunut. Suomen Ladun jälkeen yhdistys liittyi Suomen Luisteluliittoon, mutta nyt järjestötoiminta on vähäistä.

Katukiitäjät ry erosi Suomen Ladun jäsenyydestä vuoden 1994 alusta. Syitä oli kaksi: Katukiitäjät suuntasivat toimintaansa entistä enemmän kilpailulliseen suuntaan, ja se ei ollut Suomen Ladun sääntöjen mukaista. Toinen syy oli se, että Katukiitäjät haki Suomen Ladulta tunnustuspalkintoa ideakisassa, joka oli tarkoitettu kaikille latuyhdistyksille. Jaossa oli yhteensä 25 000 markkaa. Katukiitäjien anomuksessa kerrottiin pitkän matkan luistelusta – FIN-LINESTÄ, jonka he olivat toteuttaneet jo kaksi kertaa. Mikään ideakilpailuun osallistunut järjestö ei voittanut I palkintoa, vaan Suomen Ladun hallitus jakoi viidelle parhaalle kullekin 5000 markkaa. Minä kävin luovuttamassa yhdistykselle tuon suuren rahasumman, ja Katukiitäjät ry kiitti mutta pettyi ja päätti erota Ladun jäsenyydestä. Se oli harmin paikka, koska kyllä Suomen Ladussa nähtiin tässä suuret mahdollisuudet ulkoilun edistämiseksi erityisesti nuorten keskuudessa.

Sydämelliset Onnittelut Katukiitäjät ry:lle sen täyttäessä tulevana vuonna 30 vuotta!

Tuomo Jantunen