Tuumat ja tuntumat: Kuinka toiminta laajeni Kilimanjaron jälkeen? (osa III)

Toimittaja Kikka Pohjaväre Kilimanjarolla.

Tuumat ja tuntumat: Kuinka toiminta laajeni Kilimanjaron jälkeen? (osa III)

ma 12. lokakuuta 2020 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Vuosina 1998-2001 Suomen Ladun palkkalistoilla oli väkeä enemmän Tansaniassa kuin Suomessa. Projektipäällikkö Taisto Kuoppala raportoi kuukausittain töiden edistymisestä Kilimanjaron ulkoilureitiltä. Jo ensimmäisessä raportissa hän kertoi, että Kilimanjaron toimistollemme tuli välittömästi töiden hakuun lähes 100 miestä. Kun ei tarvittu paljon ammattitaitoa, oli valinnat helppo tehdä: jos jaksaisi kantaa 40-50 kg:n hiekkasäkkiä, saattoi saada pestin. Projektissa ei käytetty mönkijöitä eikä edes aaseja, vaan kaikki hiekan levittäminen tapahtui miestyövoiman avulla. Suurin osa rakentamisesta tapahtui kuitenkin pienten yritysten avulla. Niinpä urakkasopimuksia tehtiin yli 130 kpl kolmen rakennusvuoden aikana.

Työt etenivät jopa etuajassa. Ulkoministeriö valvoi hanketta ja oli tyytyväinen näkemäänsä. Kun Kilimanjaron pääreitin lähtöpisteeseen valmistui arkkitehti Risto Vuolle-Apialan suunnittelema lähtöportti, saapui portin vihkijäksi Suomen suurlähettiläs Ritva Jolkkonen. Hän myös tarkasti aikaansaannoksemme vaeltamalla ykköshuipulle eli Gilman’s Pointille saakka tammikuussa 2001. Kehitysyhteistyöosasto nimesi Kilimanjaron projektin ”Suomen 2001 kehitysyhteistyöhankkeeksi”. Olimme ylpeitä saavutuksesta, koska tämähän oli meille kuitenkin ensimmäinen kohde kehitysyhteistyössä. Saimme myös runsaasti kiitoksia Tansanian valtiolta ja paikallisilta kansallispuistojen johtohenkilöiltä. Nyt reitti oli turvallinen kulkea ja vaeltajamäärä kaksinkertaistui.

Kilimanjaron reitin rakentamisen ja huipulle suuntautuneiden vaellusten yhteydessä toteutettiin lukuisia tempauksia, jotka suuntautuivat lähialueen kouluihin. Suomesta kerättiin suuri määrä koulu- ja liikuntatarvikkeita, jotka sitten Taiston johdolla käytiin luovuttamassa Marangun, Moshin ja Mwekan peruskouluille. Rehtori Redemptor E. Assey lähetti sydämelliset kiitokset kaikille latulaisille, jotka olivat mukana hankkeessa.

Kilimanjaron vaellukset alkoivat vuonna 1997 ja ne ovat jatkuneet säännöllisesti vuosittain nyt jo yli 20 vuoden ajan. Vaelluksille on osallistunut jo tuhansia suomalaisia, ja suurin yksittäinen joukko on tullut latulaisten keskuudesta. Huipulle ovat pyrkineet niin 50-vuotispäivien viettäjät, ensikertalaiset kulkijat kuin kokeneetkin retkeilijät. Jokaisella on mahdollisuus selvitä huipulle, ja Suomen Ladun ryhmissä huipulle päässeiden määrä on ollut liki 80 %. Myös monet julkisuuden henkilöt muistelevat Uhuru Peakilla käyntiään. Kiitoksia reitin kunnosta on tullut mm. Mikko Alatalolta, Kikka Pohjaväreeltä ja Arja Korisevalta.

Kun viisi vuotta oli kulunut Kilimanjaron reitin kunnostushankkeesta ja yhteistyö jatkui monella tapaa Tansanian vaellusryhmien kanssa, tuli soitto Suomen Ladun toimistoon. Soittaja oli Suomen asiainhoitaja Kari Karanko Nepalista: ”Minulla oli ilo seurata järjestönne toimintaa Tansaniassa. Nyt kun olen väliaikaisesti täällä Nepalissa, tiedustelen Suomen Ladulta, voitaisiinko teidän toimintaanne suunnata Nepaliin? Täällä suurin ongelma on luonnon roskaisuus…”

”Tietysti olemme kiinnostuneita hyvistä hankkeista”, vastasin ja ryhdyin heti miettimään, mitä kaikkea tiedämme ja osaammekaan ”roskaretkeilystä” ja mitä tuloksia meillä on ”Pidä Lappi siistinä” -projektissa. Ei muuta kuin Katmanduun. ”Panu Könönen – pakkaa laukkusi, lähdetään kuukauden kuluttua Nepalin ulkoilureiteille.” Mutta se on sitten jo toinen tarina…

Tuomo Jantunen