Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Kuinka Finlandia-talolla edistettiin ulkoilua?

ma 12. huhtikuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Neljän vuosikymmenen merkittävimmät Suomen Ladun koulutustapahtumat pidettiin Helsingissä Finlandia-talon kongressitiloissa. Joka kerta mukaan saatiin myös valtiovalta, ministeriöt ja kunnalliset järjestöt. Ensimmäinen Ulkoilukonferenssi järjestettiin vuonna 1975. Siitä alkoi näiden konferenssien sarja, joihin saatiin osanottajia kautta maan erilaisista liikunta- ja ulkoilupiireistä – suunnittelijoita ja kuntien päättäjiä.

Vaikka näistä tapahtumista on julkaistu paljon materiaalia kirjallisessa muodossa, niin olen koonnut lyhyen yhteenvedon konferensseista.

I ULKOILUKONFERENSSI keväällä 1975: pääaiheena uuden ulkoilulain (-73) saattaminen käytäntöön. Osanottajia 350 henkilöä. Tilaisuuden suojelijana ja avaajana toimi tasavallan presidentti Urho Kekkonen. Avaus tapahtui kekkosmaiseen tyyliin: ”Jos on tarpeellista, että tämä konferenssi erikseen avataan, niin NYT se on tapahtunut!”

II ULKOILUKONFERENSSI keväällä 1985: ympäristöministeriö ensimmäistä kertaa mukana. Pääaiheena ulkoilureittien käyttö ja käytöstä tehtävät sopimukset. Osanottajia 250 henkilöä. Tilaisuuden suojelijana ja avaajana Eduskunnan puhemies Erkki Pystynen. Minulla oli mahdollisuus kirjoittaa avauspuhe, eli pitihän siihen saada annos ulkoilun ylistystä: ”Mini-Suomi -tutkimus kertoo, että lähes 80 % suomalaisista harrastaa säännöllisesti jotakin ulkoilua – kävely on suosituin. Sisäliikunnan harrastajia on sitä vastoin yhteensä alle 10 %. Suomen Ladun teema ’Ulkoilu elämäntavaksi’ on viestimme kansalaisille.”

III ULKOILUKONFERENSSI syksyllä 1995: Pääaiheena ”Suomen ulkoilupolitiikka 2000”. Uuden ulkoilureittioppaan julkaiseminen. Osanottajia 280 henkilöä. Tilaisuuden suojelijana tasavallan presidentti Martti Ahtisaari, joka lähetti tervehdyksen konferenssiväelle. Tilaisuuden avaajina kolme kansliapäällikköä eli Vilho Hirvi, Sirkka Hautajärvi ja Markku Lehto. Jokainen heistä lausui vähintään yhden kerran: ”Ulkoilureitit ovat tärkein palvelu luonnossa.”

IV ULKOILUKONFERENSSI syksyllä 2005: Pääaiheena ”Ulkoilusta terveyttä”. Ulkoilun kansanterveydelliset ja taloudelliset vaikutukset. Osanottajia 230 henkilöä. Tilaisuuden suojelijana ja avaajana oli pääministeri Matti Vanhanen. Hän toivoi lisää lähiulkoilureittejä: ”Ulkoilureitille pitää päästä jokaisen suomalaisen ilman autoa.”

Kansainvälisten Ulkoilukonferenssien järjestäjät tekivät valtaisan työn tapahtumien toteuttamisessa: lukuisat työryhmät työskentelivät pari vuotta etukäteen ja laativat ehdotuksia ja kannanottoja, joita sitten käsiteltiin konferenssi-istunnoissa. Joka kerta tapahtumien toteutus jäi Suomen Ladun toimiston harteille, vaikka projektin vetäjä saatiinkin yleensä ulkopuolelta: mm. Aila Kinnunen toimi kahden konferenssin erinomaisena projektipäällikkönä.

Saatiinko sitten jotain aikaiseksi? Vastaukseni on, että varmasti saatiin. Ensiksi ulkoiluasiat olivat koko ajan vahvasti myös päättäjien ja suunnittelijoiden mielessä. Toiseksi oli tärkeää keskustella mm. maanomistajien, luonnonsuojeluväen ja liikkujien kesken monista pulmakysymyksistä. Ulkoilukonferenssien päätteeksi oltiin aina hyvin yksimielisiä mm. jokamiehenoikeuksista. Ja kolmanneksi ulkoiluasiat etenivät näiden tapahtumien jälkeen ja ansiosta eri ministeriöissä virkamiesten ja poliittisten päättäjien keskuudessa – ainakin vähän aikaa.

Tuomo Jantunen