Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Keski-Suomen vaellukset esimerkkinä muille – osa II

ma 1. maaliskuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Ensimmäinen Keski-Suomen läpihiihto (260 km) vaellettiin 15 hengen porukalla vuonna 1976. Seuraavana talvena hiihtäjiä oli jo 100 henkeä ja vaelluksia yhdeksän kappaletta. Kaksi vuotta myöhemmin alkoivat Sata-Hämeen hiihtovaellukset. Sitten olivat vuorossa hiihdot UKK-reitillä Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa sekä Itä-Suomen vaellukset. Vuonna 1983 alkoi myös edelleen elinvoimainen Rajalta rajalle -hiihto Kuusamosta Tornioon (440 km).

Useita kertoja esiteltiin tiedotusvälineille ja sitä kautta retkeilijöille, että nämä tapahtumat ovat mitä parhainta retkeilyä ja luonnonmukaista lähimatkailua. Suomen Ladun vuosikokouksissa kerrottiin hiihtovaellusten olevan hyvä vaihtoehto myös Lapin vaelluksille. Se peruste herätti kuitenkin runsaasti väittelyä ja kovan vastustuksen erityisesti Tunturiladun ja Lapin latuyhdistysten taholta. Viitasaaren kokouksessa 1977 päädyttiin jopa esittämään virallisia anteeksipyyntöjä Lapin suuntaan. ”Hiihtovaellukset Keski-Suomessa ovat oikein hyvää latutoimintaa, mutta Lapin vaelluksille ne eivät pärjää.”

Kun Suomen Latu teki omaa PTS:ää eli määritti strategiaansa 1970-luvun puolivälin jälkeen, tuli usein esille maakuntavaellukset ja retket ilman suuria kantamuksia. Suomen Ladun tärkeimmäksi toiminnaksi määritettiin hiihdon ja erityisesti retkeilyhiihdon edistäminen. Silloin Keski-Suomen läpihiihto toimi usein esimerkkinä: pitkät vaellukset yöpymispaikasta toiseen - valmiita latuja seuraten - ilman suuria kantamuksia - oppaan johdolla. Tuon esimerkin esilläpitoon vaikutti varmasti myös se, että tätä Suomen Ladun pitkän aikavälin suunnittelua johti hallituksen jäsen Arvo Tavi, joka asui Jyväskylässä.

Arvolla oli runsaasti uusia ideoita, joita hän ajoi toimiessaan Suomen Ladun hallituksessa. Yksi niistä oli kirkkovenesoutu ja erityisesti kirkkoveneillä toteutettavat vaellukset. Hänen mukaansa kirkkoveneessä 15 hengen ryhmä ”on samassa veneessä ja ratkaisee koko ajan yhdessä ongelmia ja nauttii fyysisestä suorituksesta.” Tuossa vaellusmuodossa ihmissuhteet korostuvat, kun pitää selvitä yhdessä.

Niinpä ensimmäinen kuuden vuorokauden retki vanhalla, perinteisellä kirkkoveneellä tehtiin jo vuonna 1978 Virroilta Tampereen Teiskoon, jossa vietettiin Suomen Ladun 20. leiripäiviä. Perämiehenä toimi Nurmijärven seurakunnan nuoriso-ohjaaja Reijo ”Repe” Tervonen. Kaikki totesivat, että Arvo Tavin esittämä idea toimi.

Seuraavina vuosina kirkkovenetapahtumat ja uusien veneiden teko yleistyi latuyhdistysten piirissä. Mm. Sulkavan Soutuihin kirkkoveneet hyväksyttiin vasta kuusi vuotta myöhemmin. Ja Satakunnan kansansoutu alkoi vuonna 1985. Mutta uusia, viikon pituisia kirkkovenevaelluksia on järjestetty Saimaalla vasta 2010-luvulla pyhiinvaellusten muodossa. Keski-Suomen läpihiihdon mallin mukaisia vaelluksia on toteutettu myös meloen, pyöräillen ja patikoiden.

Kuitenkaan nämäkään vaellukset eivät ole saavuttaneet suurta vaeltajajoukkoa. Miksi? Suurin ongelma on vaellusten järjestämisen työläys. Kustannukset kasvavat siinä määrin, ettei maksavia asiakkaita löydy riittävästi. Kun vapaaehtoisia järjestäjiä ei enää löydy, on järjestelyt ollut pakko siirtää yritysten vastuulle. Nykyiset lait sitovat myös näiden matkojen järjestäjiä. Siten toimintaan on tullut paljon määräyksiä takuusummista ja ilmoitusvelvollisuuksista viranomaisten suuntaan.

Tuomo Jantunen