Tuumat ja tuntumat: Hotelli Jeris kehittyy, silti siitä luovutaan (osa II)

ma 31. elokuuta 2020 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Suomen Latu tuli Hotelli Jeriksen omistajaksi vuonna 1994. Siihen saakka se oli ollut SVUL:n toimintakeskuksena Lapissa – aluksi retkeilymajana, mutta viimeiset neljä vuotta tasokkaana hotellina. Hotellin yläpuolelle SVUL rakennutti suuren mökkikylän ja yritti saada sen osakkeilla tuottoa muuhunkin toimintaan. Nämä hankkeet eivät onnistuneet, vaan veivät SVUL:n siinä määrin tappiolle, että koko järjestö kaatui. Toki syitä kaatumiseen löytyi monista Etelä-Suomenkin toiminnoista. Velkainen Hotelli Jeris siirtyi Suomen Ladun omistukseen.

Myös uusi Jeriksen hallitus havaitsi jo parissa vuodessa, että toiminta oli hyvin vaikeaa saada kannattavaksi. Vaikka kaikki Suomen Ladun toiminnot Länsi-Lapissa keskitettiin Jerikselle, tulos näytti nollaa. Vaellukset, pyöräretket, hiihtotapahtumat, avantokisat ja monet suuret liikuntatapahtumat täyttivät hotellin muutamaksi viikoksi joka vuosi. Mm. Erävaelluksen SM-kilpailut, Avantouinnin MM-kilpailut ja Lumenveiston SM-kilpailut saivat erinomaiset puitteet Jeriksellä. Pirjo Keimiöniemen jälkeen johtajana toimi seitsemän vuotta Kari Ikonen.

Myös Latu laittoi toiveita lomaosakkeiden rakentamiseen: suuri muutos saatiin aikaiseksi rakentamalla aivan hotellin läheisyyteen 30 kpl lomaosakemökkejä. Ne myytiin Jeriksen ystäville edulliseen hintaan. Tavoitteena oli edelleen lisätä majoituskapasiteettia ja liikevaihtoa. Kahden vuoden aikana kaikki mökit oli kaupattu, mutta edelleenkään ei viivan alle jäänyt Suomen Ladun vaatimaa kohtuullista plus-tulosta. Siinä ei auttanut edes japanilaisen kylpylän ja erinomaisen savusaunankaan rakentaminen Jerisjärven rannalle.

Lopulta avuksi pyydettiin vuonna 2005 Harriniva Oy:n omistajapariskunta Kyösti ja Marja Pentikäinen, joiden osuudeksi tuli 90 % ja Suomen Ladulle jäi vain 10 %. Rahaa saatiin kaupassa sekä kaikkien velkojen maksuun että hieman vaivanpalkkaakin. Pian sitten parin vuoden jälkeen koko omistus siirtyi Harrinivalle.

Lopuksi tuumailtiin Suomen Ladun piirissä ja erityisesti Jeriksen hallituksen ja sen puheenjohtaja Jaakko Paavelan kanssa, että kaikkein tärkeintä tässä hotelliprojektissa oli uusien toimintojen ja jäsenten lisääntyminen. Muonion alue vahvistui paljon. Oltiin lisäksi iloisia, että sellaisia tappioita ei kärsitty kuin SVUL 11 vuotta aikaisemmin. Jeriksestä luovuttiin kaihoisin mielin.

Jerismajan rakentamisesta tulee kuluneeksi tänä kesänä 50 vuotta. Latuväki ja kaikki Jeriksen ystävät onnittelevat nykyistä, uudistettua Hotelli Jeristä ja sitä ylläpitävää Harrinivaa. Tehdään se ystäviltä saatujen parhaiden muistojen avulla:
- SVUL:ssa vahvasti vaikuttaneet Osmo Niemelä ja Leena Jääskeläinen ostivat omat mökit Jeriskylästä vuonna 1994. Näin syntyi ikään kuin silta SVUL:n ja Suomen Ladun välille. Osmo oli ahkerin Jeriksen reittien käyttäjä ja hotellin markkinoija kuolemaansa asti. Hän piti mm. huolen, että SVUL:n eläkeläiset kokoontuivat joka kesä tuntureille patikoimaan ja maalaamaan akvarelleja. Myös Lempi Hartikasta tuli siellä taiteilija.
- Leena käyttää edelleen omistamaansa mökkiä ja tuo mukanaan aina uusia ystäviään Jerikselle. Hän kertoi, kuinka juuri kesällä -94 HIIHTOSISKOT olivat leirillä Jeriksellä; mukana mm Lydia Videman-Lehtonen, Eeva Hög ja Siiri "Äitee" Rantanen.
- Suomen Ladun toimiston ”Jeris-fan” Päivi Purola kertoi ET-lehden ja Finnairin eri ryhmämatkoista ja oman sukunsa kiinnostuksesta hotellia ja sen toimintoja kohtaan edelleen sekä erityisesti oppaiden kuten Pekka Hermiön mahtavasta toiminnasta lomalaisten keskuudessa. Lisäksi monet esiintyjät ovat hyvin muistissa. Ilman Timo Kososen vetämää lauluiltaa ei Jeris-tunnelmaa olisi…
- Aino Koivisto nyk. Giers-Aikala on ollut Jeriksen ystävä jo vuodesta 1972 alkaen. Avantouinnit ja lukuisat vaellukset ovat Ainon muistoissa ja kiitoksen kohteina. Mutta myös paikallisen taiteilijan – Veli Koljosen ateljeekäynnit ja musisointi ovat aina kuuluneet Ainon ohjelmaan.
- Malmin ala-asteen oppilaat täyttivät hotellin 1990-luvulla aina toukokuun ensimmäisellä viikolla. Fadbarde Hetemaj muistelee aina tavatessamme hiihtoretkeämme Sammaltunturiin ja lumikenkäretkeä Taivaskerolle. Se oli pakolaislapselle erityinen elämys.
- Anna-Maija ja Tapani Kivimäki ovat nauttineet Jerisjärven maisemista ja laduista mökillään Keimiöniemessä vuodesta 1983 alkaen. Hotelli Jeris on ollut jopa päivittäisenä käyntikohteena: ”Sieltä olemme hakeneet postimme ja kahviossa nauttineet päiväkahvimme. Samalla olemme seuranneet Jerismajan kehittymistä kansainväliseksi pakettihotelliksi kaikkine ohjelmapalveluineen”.

Tuomo Jantunen