Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Turun Latu vei Metsämörrin perheretkelle monikulttuurisesti

Kuva: Pirjo Kangas

Turun Latu vei Metsämörrin perheretkelle monikulttuurisesti

ma 19. syyskuuta 2022 09.28.00

Turun Ladun lastentoiminnan kevään viimeinen Metsämörrin perheretki toteutettiin tutulla konseptilla, mutta myös uudet kohderyhmät mielessä.

Retki oli tuttuun tapaan kaikille avoin, mutta viestimme siitä myös Turun seudulla asuvia ukrainalaispakolaisia eri kanavissa sekä suomeksi, ukrainaksi että englanniksi. Retki järjestettiin yhteistyössä turkulaisen Auralan kansalaisopiston kanssa ja Suomen Ladun Yhteiset polut -hanke tuki järjestelyjä.

Retken ohjelma oli Turun Ladun vapaaehtoisten vastuulla. Ideoimme tuttuun tapaan metsään erilaisia rasteja, joita lapset yhdessä omien aikuistensa kanssa saivat kiertää haluamaansa tahtiin. Myös yhteiset leikit ja eväiden syönti olivat tärkeässä osassa, kuten millä tahansa metsäretkellä lasten kanssa.

Etukäteen meitä järjestäjiä jännitti, minkälainen joukko saapuu paikalle. Lopulta retkelle osallistui sopivan kokoinen, noin 25 hengen porukka lapsia ja aikuisia. Mukana oli ukrainalaisperheitä ja muitakin maahanmuuttajataustaisia henkilöitä. Vedimme retken suomeksi ja englanniksi. Lisäksi kommunikoinnissa käytettiin apuna myös elekieltä ja Google Translatea. Hyvin ymmärsimme toisiamme! Retki oli kaikin puolin ja monikulttuurisesti onnistunut. Kannattaa kokeilla muuallakin.

Lisätietoa Yhteiset Polut -hankkeesta.

Teksti: Pirjo Kangas
Turun Ladun metsämörriohjaaja