Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Toimintakysely 2020

Kuva: Sampsa Sulonen

Toimintakysely 2020

ke 17. helmikuuta 2021 09.00.00

Suomen Ladun toimintakyselyyn vastasi joulu-tammikuussa yhteensä 145 jäsenyhdistystä. Vastauksissa korostuu poikkeusvuosi ja tulosten vertaaminen aikaisempiin vuosiin on vaikeaa, koska mennyt vuosi oli hyvin poikkeuksellinen kaikkiin aikaisempiin vuosiin verrattuna.

Koronapandemia keskeytti keväällä ohjatun toiminnan kokonaan ja vaikutti laajasti myös syksyn toimintoihin. Myös puolta Suomea koskenut historiallisen vähäluminen talvi vähensi rajusti talvilajien toimintaa. Haasteista huolimatta yhdistykset onnistuivat liikuttamaan yli 220 000 (29 % vähemmän) osallistujaa ja tapahtumiakin järjestettiin yli 10 000. Eniten koronapandemia vaikutti yhdistysten pyöräily- ja vaellustoimintaan.

Vapaaehtoistoiminnan määrä laski myös voimakkaasti, mutta positiivista on, että uusien vapaaehtoisten määrä säilyi aikaisempien vuosien tasolla. Toiminta Suomen Ladussa kiinnostaa ja poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta mukaan tuli yli 500 uutta aktiivista toimijaa.

Yhdistysten toiminta pohjautuu hyvin vahvasti vapaaehtoisuudelle. Ohjaajille maksettiin palkkiota vain viidessä yhdistyksessä ja palkattua työvoimaa oli muutamilla yhdistyksillä. Yli sata henkilötyövuotta tehtiin edelleen vapaaehtoisvoimin, poikkeuksellisena vuonnakin. Kiitos kaikille vapaaehtoisille!

Lisätiedot: kirsi.uusitalo@suomenlatu.fi