Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Toiminnallinen tuki kannustaa kokeiluun ja kehitykseen

Kuva: Jani Kääriäinen

Toiminnallinen tuki kannustaa kokeiluun ja kehitykseen

pe 13. marraskuuta 2020 13.56.00

Suomen Ladun myöntämä toiminnallinen tuki on kannustanut jäsenyhdistyksiä kokeilemaan uusia lajeja, kehittämään uusia toimintamuotoja sekä perustamaan huoltopisteitä lajin edistämiseen. Vuosina 2018-2020 myönnettävä tukisumma on ollut 300-1000 euron suuruinen, ja tuella on saatu todella monimuotoista toimintaa aikaiseksi.

Maastopyöräilyaiheisia tukia haettiin, myönnettiin ja toteutettiin useita vuosina 2019-2020

Maastopyöräilyaiheisia toiminnallisen tuen toteutuksia oli useita. Hartolan Latu ry toteutti reittihankkeen yhdistäen Kurenlahden polun 3.2 kilometrin osuuden Kuninkaanpolun, Ekopolun, Koskenniemen ja Harjun liikuntareitistöön, tuloksena yhteensä noin 14 km reitistö kävelijöille ja maastopyöräilijöille. Kurenlahden polku on nähtävillä tämän vuoden puolella www.outdooractive.com-sivustolla. Lue raportti tästä.

Kemin Latu ry toteutti tuella matalan kynnyksen maastopyöräilytapahtuman vuokrapyörien ja ammattitaitoisen asiantuntija johdolla. Todella suosittu ja onnistunut tapahtuma aloitti lajitoiminnan tuottamisen yhdistyksellä syyskauden 2020 aikana. Vakka-Suomen Latu koulutti lisää ohjaajia toimintaansa Suomen Pyöräilynohjaajien järjestämällä usean viikonlopun kestävällä kurssilla Jyväskylässä.

Kolarin Kuntoilijat ry toteuttivat maastopyöräilykerhon kesän ja syksyn 2020 aikana 10-12-vuotiaille lapsille. Toiminnan täyteiseen kokonaisuuteen kuului myös tekniikkaradan toteutus ja kyltitys. Lue toimintaraportti kokonaisuudessaan ja katso iloinen video.

Uutta lajitoimintaa myös muissa lajeissa yhdistykselle

Vigu rf sai toiminnallista tukea Suomen Ladulta luontoparkourin toteuttamiseen.

Rukan Latu ry aloitti yhdistykselle uutena lajina polkujuoksun kouluttaen ohjaajia sekä toteuttaen ensimmäisen tempauksensa, plogging-lenkin eli roskajuoksun. Tapahtuma sai näkyvyyttä paikallisessa lehdessä, Koillis-Sanomissa, ja tapahtuman yhteydessä kuulosteltiin mielenkiintoa osallistuneilta polkujuoksuun liittyen. Yhdistyksen polkujuoksutoiminta alkaakin kunnolla keväällä 2021. Lue raportti tästä.

Haapaveden Latu ry innostui melonta toiminnan aikaansaamisesta. He toteuttivat välinehankintoja ja järjestivät lajikokeilua. Tulevina vuosina tavoitteena järjestää lähiyhdistysten kanssa suurempi tapahtuma tai laajempaa lajitoimintaa yhdessä. Lue raportti tästä.

Olavin Retkeilijät toteuttivat saadulla tuella retkeilykurssin lajin vasta-alkajille. Kurssi sisälsi monipuolisesti retkeilyn teoriaa, tietoa jokamiehenoikeuksista ja henkilökohtaisista retkivarusteista, käytännön harjoituksia, erätaitojen opettelua ja retkeilyvälineiden kokeilua luonnossa ja retkioloissa, talvi- ja kesäkeleissä. Kurssin ”päättöharjoittelussa” toukokuussa retkeiltiin ja vaellettiin tutustuen Patvinsuon kansallispuiston upeaan luontoon ja maisemiin. Lue tästä Olavin Retkeilijoiden Sanomien juttu kurssilta

Marraskuun aikana julkaistaan vielä kooste talviaiheisten myönnettyjen toiminnallisten tukien toteutuksesta.