Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Lotta Vuorela. Yhteydenotot ja palautteet:

Suomen Latu kouluttaa!

pe 28. lokakuuta 2022 10.30.00

Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2022 ja 2023 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla ja Luonnossa kotonaan -peruskurssilla ei ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

KURSSIT ja tapahtumat 2022

J Askelmerkkejä Suomen Ladun toimintaan
Askelmerkkejä Suomen Ladun toimintaan -verkkokoulutus on itsenäisesti suoritettava verkkokoulutus, joka antaa peruseväät toimia Suomen Ladun jäsenyhdistyk­sen hallituksessa tai yhdistysaktiivina. Verkkokurssin jälkeen tunnet Suomen Ladun perusrakenteet, monipuolisen lajivalikoiman ja erilaiset tapahtumamuodot sekä tiedät mistä tietoa löytää lisää. Kokonaisuus on koulutustarjoomassa jatkuvana. Osallistu kurssille tästä.

MARRASKUU

L 29.11. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari
Innostavasta ja monipuolisesta koulutuksesta saat ideoita lapsiryhmien kanssa lähiluonnossa toimimiseen. Helposti toteutettavat vinkit voit ottaa heti käyttöön! Ilmoittaudu tästä.

JOULUKUU

T 10.12. Kiilopäähiihto

KURSSIT ja tapahtumat 2023

TAMMIKUU

A 1.1.-31.3. Talviuinnin verkkokurssi
Kurssin suoritettuasi sinulla on jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen sekä tapahtumien järjestämiseen. Kurssi vaatii opiskelijalta noin 22 tunnin omaa työpanosta.

T  9.-15.1 Rakastu talviuintiin -viikko
Viikon aikana järjestetään talviuintitapahtumia ympäri Suomen sekä jaetaan tietoa talviuinnista. Osana viikkoa järjestetään Rakastu talviuintiin -webinaari 12.1.2023, jossa syvennytään talviuintiin asiantuntijoiden puheenvuoroissa. Webinaari järjestetään yhteistyössä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton kanssa. Rakastu talviuintiin -viikon tarkoituksena on houkutella lajin pariin uusia harrastajia ja madaltaa talviuinnista kiinnostuneiden kynnystä aloittaa laji.

J 10.1. Tiistaiteema-webinaari
Yhdistyksen hyvä hallinto
Kansallinen hiihtopäivä - ideoita yhdistyksille

L 14.1. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Jyväskylä
Kurssilla saat ideoita lapsilähtöiseen ja leikinomaiseen hiihtotaidon opettamiseen. Kurssin sisältöinä ovat opettaminen ja oppiminen, hiihtoleikit, hiihtovarusteet sekä hiihtokoulun järjestäminen ja turvallisuus. Osallistuminen edellyttää hiihdon perustaitoja.

J Yhdistyskehittäjä-verkkokoulutus
Toimitko yhdistyksen vastuutehtävässä? Haluatko oppia lisää siitä, miten tehdä yhdistyksen toiminnasta sujuvaa, luoda kiinnostavia toimintamahdollisuuksia, hankkia uusia jäseniä ja pitää huolta nykyisistä?

Koulutus toteutetaan verkkoalustalla, josta löydät kurssin videotallenteet, oppimistehtävät ja lukumateriaalin. Aloitustapaaminen on 16.1.2023 klo17, välitapaaminen 15.2.2023 klo 17 ja lopputapaaminen 27.2.2023 klo 17. Tehtäviin sisältyy itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteistä sparrailua ja verkostoitumista muiden osallistujien kanssa. Osallistujalla tulee olla verkkokoulutukseen tarvittavat välineet eli tietokone, internetyhteys, mikrofoni ja mielellään myös webkamera. Ilmoittaudu tästä.

L 19.1. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari
Vankkaa teoriataustaa ”Miksi luontoon?”-kysymykselle. Tämä teoriapaketti ei ole tylsä – täällä innostut! Saat tietoa luonnon pedagogisista mahdollisuuksista varhaiskasvatus- tai esiopetussuunnitelmien toteuttamisesta, mm. oppimisen alueista ja laaja-alaisuudesta luontotoiminnassa. Vuorovaikutteisissa webinaareissa on mukana osallistavia osuuksia ja konkreettista itse tekemistä.

A 21.1. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Turku
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa.

L 21.1. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Vantaa

L 28.1. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Valkeala

HELMIKUU

T 3.–5.2. Talviuinnin SM-kilpailut, Peurunka
Talviuintikilpailut on tapahtumana rento, vaikka tosi harrastajat ovatkin kovan luokan uimareita ja kisassa uidaan tosissaan. Osallistumaan voi tulla matalallakin kynnyksellä rentosarjoissa pulahtaen. www.peurunka.fi

A 4.-12.2. Opaskurssi, talviosa
Jatkokurssilla on tarkoitus perehdyttää kurssilaiset vaativiin talviolosuhteisiin Suomen Lapissa sekä syventää peruskurssilla opittuja opastamisen perustaitoja. Hiihtotaito on ehdoton edellytys kurssille osallistumiseen.

Jatkokurssille hakeutuvilla tulee olla talvivaellusosaamista ja -kokemusta. Lisäksi varusteet mukaan luettuna hiihtovälineet ja mahdollinen ahkio on oltava omasta takaa. Hakijalta edellytetään vähintään 18 vuoden ikää, hyvää kestävyyskuntoa ja suunnistustaitoa. Jätä hakemuksesi viimeistään 4.12.2022. suomenlatu.fi/kurssit

J 7.2. Tiistaiteema-webinaari
Miten lisää aktiivisia jäseniä mukaan yhdistykseen? Millaista tukea saa Suomen Ladun tapahtumien toteuttamiseen?
Ideoita ja tukea yhdistyksen lastentoimintaan

J 16.2. Canvan käyttö Suomen Ladun yhdistystoimijoille
Ota yhdistyksesi käyttöön Canva ja tuota visuaalisesti näyttävää sisältöä nettiin ja printtiin. Koulutuksen kohderyhmänä ovat erilaisia julkaisuja yhdistyksissä tekevät viestinnän henkilöt.

L 18.2. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, etäkoulutus
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Uudistettu kurssimateriaali sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista.

L 22.2. Tunteet hukassa -metsäseikkailun ohjaajakoulutus, Helsinki
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa.

MAALISKUU

T 4.3. Kansallinen hiihtopäivä

J 7.3. Tiistaiteema-webinaari
Toimintakysely 2022
Luonnon hyvinvointivaikutukset

L 10.3. Tunteet hukassa -metsäseikkailun ohjaajakoulutus, Hämeenlinna

A 11.3. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Hämeenlinna

L 15.-29.3. Metsämörriohjaajan peruskurssi, etäkoulutus
Metsämörri vie lapset luontoon liikkumaan, leikkimään ja oppimaan. Metsämörriretket soveltuvat erinomaisesti yhdistysten lasten ja perheiden toimintaan sekä varhaiskasvatukseen. Kurssilta saat valmiudet lasten luontokasvatuksen toteuttamiseen, osaamisen retkien toteutukseen ja paljon leikki- ja tehtävävinkkejä.

L 16.3. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari

HUHTIKUU

J 4.4. Tiistaiteema-webinaari
Retkelle -päivän info
Polkujuoksu- ja maastopyöräilyvaelluksen järjestäminen

L 4.4. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Vantaa

L 15.4. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, etäkoulutus
Käytännönläheiseltä kurssilta saat valmiudet retkeilytoiminnan järjestämiseen 3-10 -vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Osallistuminen edellyttää kokemusta päiväretkeilystä.

A 15.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Tampere
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Osallistuminen edellyttää polkujuoksun perustaitoja.

A 15.4. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Janakkala
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa.

L 15.-16.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 20. ja 27.4. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, etäkoulutus
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista.

A 22.4. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Joensuu

L 22.4. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Tampere

A 22.4. Sauvakävelyn ohjaajakurssi, Lahti
Kurssin jälkeen osaat ohjata sauvakävelyryhmiä, opettaa sauvakävelytekniikkaa, suunnitella eri tasoisille sopivia harjoituksia sekä kertoa sauvakävelyvarusteiden ominaisuuksista.

L 23.4. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Tampere

J 23.4. Suomen Ladun kevätkokous, Tampere

L 28.4. Tunteet hukassa -metsäseikkailun ohjaajakoulutus, Joensuu

L 28.-29.4. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Kaarina
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa.

A 29.4. Geokätköilyn ohjaajakurssi, Vuokatti
Ohjaajakurssilla saat kattavat tiedot ja taidot geokätköilyn ohjaamiseen. Kurssin jälkeen osaat pitää geokätköily tutuksi -iltoja lajista kiinnostuneille.

L 29.-30.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

TOUKOKUU

J 2.5. Tiistaiteema-webinaari
Jokamiehenoikeudet
Perheliikunta: Seikkailevat perheet & Liikkuva perhe -ohjelma

L 4.5. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Iisalmi

A 6.5. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Kuopio

L 6.5. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Oulu

L 6.5. Tunteet hukassa -metsäseikkailun ohjaajakoulutus, Seinäjoki

A 6.-7.5. Frisbeegolfin ohjaajakurssi, Järvenpää
Ohjaajakurssilla saat kattavat tiedot ja taidot frisbeegolfin ohjaamiseen. Kurssilla pääset kehittämään ohjaamistaitojen lisäksi omaa lajitaitoa ja yleistä tietämystä frisbeegolfista.

A 6.-7.5. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, Riihimäki
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan.

L 6.-7.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Mikkeli

L 9.5. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Oulu

A 13.5. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Siilinjärvi

L 13.5. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Kaarina

20.-21.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Kaarina

KESÄ-HEINÄKUU

J 6.6. Tiistaiteema-webinaari
Nuku Yö ulkona - info ja uuden sieniäpin esittely
Vastuullisuus Suomen Ladun yhdistystoiminnassa

T 10.-11.6. Retkelle-päivät
Retkelle-päivien tapahtumat kutsuvat mukaan eri puolilla Suomea! Jäsenyhdistykset ohjaajineen toteuttavat yli 100 erilaista retkeä. Viikonloppu on kaikenlaisten retkien juhlaa; retkeilitpä sitten patikoiden, polkujuosten, pyöräillen tai vaikkapa meloen. Myös perheretket ovat osa ohjelmaa.

A 30.6.-2.7. Melonnan alkeisohjaajakurssi, Nurmijärvi
Melontaohjaajan tehtävänä yhdistyksessä on toteuttaa toimintaa, ohjata iltalenkkejä, vetää retkiä ja avustaa koulutuksissa. Kurssin hyväksytty suorittaminen antaa Suomen Melonta- ja Soutuliiton melontaohjaajapätevyyden ja valmiudet ohjata melonnan alkeiskursseilla ja matalan kynnyksen melontaretkillä ja -tapahtumissa. Osallistujilta edellytetään ennen kurssia suoritettua Meloja 2/ EPP2-taitokoetta sekä sitoutumista oman Suomen Ladun jäsenyhdistyksen melontatoimintaan.

A 1.-2.7. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, Huittinen

A 15.7. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Kiilopää

A 15.-23.7. Opaskurssi, kesäosa
Kurssilla keskitytään tunturiolosuhteissa toimivan oppaan ohjaus- ja opastaitojen kehittämiseen, joten yleiset retkeily- ja vaellustaidot tulee olla hallussa jo kurssille tultaessa. Pääsyvaatimukset kurssille: riittävä retkeily- ja vaelluskokemus tunturiolosuhteissa, hyvä suunnistustaito, ensiaputaidot (vähintään EA1 -kurssi käytynä ennen kurssin alkua), hyvä fyysinen kunto (painotus kestävyyskunnossa), vähintään 18 vuoden ikä, uimataito. Hakijoilla tulee olla omat tunturivaellukseen sopivat varusteet ja välineet.

A 28.-30.7. Melonnan alkeisohjaajakurssi, Kajaani

ELOKUU

J 1.8. Tiistaiteema-webinaari
Aluetoiminta
Aktiivinen yhdistystoiminta - miten uudistua?

L 12.-13.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Tampere

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!