Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Suomen Latu kouluttaa!

ti 2. marraskuuta 2021 09.30.00

Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2021 ja 2022 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla ja Luonnossa kotonaan -peruskurssilla ei ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

KURSSIT 2021

MARRASKUU

A 1.11.-15.12. Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen. Ilmoittaudu tästä.

JOULUKUU

T  11.12. Kiilopäähiihto
Kiilopäähiihto avaa hiihtokauden Saariselän ja Kiilopään upeissa tunturimaisemissa. Ilmoittaudu mukaan edullisemmin syyskuun loppuun mennessä.
kiilopaa.fi/kiilopaahiihto

KURSSIT 2022

TAMMIKUU

A 1.1.-31.3. Talviuinnin verkkokurssi

L 20.1. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari 2 h
Innostavasta ja monipuolisesta koulutuksesta saat ideoita lapsiryhmien kanssa lähiluonnossa toimimiseen. Helposti toteutettavat vinkit voit ottaa heti käyttöön!

L 22.1. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Joensuu
Kurssilla saat ideoita lapsilähtöiseen ja leikinomaiseen hiihtotaidon opettamiseen. Kurssin sisältöinä ovat opettaminen ja oppiminen, hiihtoleikit, hiihtovarusteet sekä hiihtokoulun järjestäminen ja turvallisuus. Osallistuminen edellyttää hiihdon perustaitoja.

A 22.1. Lumikenkäilyn ohjaajakurssi, Hollola
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan lumikenkäilyryhmiä, suunnittelemaan turvallisia ja eritasoisia lumikenkäilyretkiä sekä pääset tutustumaan erilaisiin lumikenkiin. Osallistuminen edellyttää lumikenkäilyn perustaitoja.

A 29.1. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Helsinki
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa.

HELMIKUU

A 5.2.  Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Pori

L 5.2. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Kuortane

L 12.2. Muumien hiihtokoulun ohjaajakurssi, Helsinki

A 13.2. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Helsinki
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa.

L 14.2. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Helsinki
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa.

L 17.2. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari 2 h

MAALISKUU

A 12.3.  Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Mikkeli

L 12.3. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Lempäälä
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Uudistettu kurssimateriaali sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista.

A 17.3. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari 2 h

A 26.3.  Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Kajaani

HUHTIKUU

L 2.4.  Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Tampere

L 2.-3.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki
Metsämörri vie lapset luontoon liikkumaan, leikkimään ja oppimaan. Metsämörriretket soveltuvat erinomaisesti yhdistysten lasten ja perheiden toimintaan sekä varhaiskasvatukseen. Kurssilta saat valmiudet lasten luontokasvatuksen toteuttamiseen, osaamisen retkien toteutukseen ja paljon leikki- ja tehtävävinkkejä.

A 9.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Helsinki
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Osallistuminen edellyttää polkujuoksun perustaitoja.

L 9.-10.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

L 9.-10.4. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Jyväskylä
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa.

A 23.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Lappeenranta

L  23.4. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Helsinki
Käytännönläheiseltä kurssilta saat valmiudet retkeilytoiminnan järjestämiseen 3-10 -vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Osallistuminen edellyttää kokemusta päiväretkeilystä.

L 23.4. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Lappeenranta

L 23.-24.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Lahti

24.4. Suomen Ladun syyskokous, Turku, Ruissalo

TOUKOKUU

L 6.5. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Kaarina

A 7.5. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Oulu

A 7.5. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Kaarina

L 7.5. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, webinaari

L 14.5. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Kouvola

L 14.-15.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Kuopio

A 14.-15-5. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakoulutus, Nurmijärvi
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan.

L 21.5. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Rovaniemi

L 21.5. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Rauma

L 21.-22.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Joensuu

L 21.-22.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Seinäjoki

L 21.-22.5. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Oulu

A 22.5. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Rovaniemi

KESÄKUU

L 11.6. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Helsinki

A 17.-19.6. Melontaohjaajakoulutus, Nurmijärvi
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimelojille. Kurssin hyväksytty suorittaminen antaa Suomen Melonta- ja Soutuliiton melontaohjaajapätevyyden ja valmiudet ohjata melonnan alkeiskursseilla ja matalan kynnyksen melontaretkillä ja -tapahtumissa. Osallistujilta edellytetään ennen kurssia suoritettua Meloja 2/EPP2-taitokoetta sekä sitoutumista oman yhdistyksen melontatoimintaan.

A 18.-19.6. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakoulutus, Kemi

HEINÄKUU

A 9.-17.7. Opaskurssin perusosa, Kiilopää
Kurssilla keskitytään tunturiolosuhteissa toimivan oppaan ohjaus- ja opastaitojen kehittämiseen, joten yleiset retkeily- ja vaellustaidot tulee olla hallussa jo kurssille tultaessa. Pääsyvaatimukset kurssille: riittävä retkeily- ja vaelluskokemus tunturiolosuhteissa, hyvä suunnistustaito, ensiaputaidot (vähintään EA1 -kurssi käytynä ennen kurssin alkua), hyvä fyysinen kunto, vähintään 18 vuoden ikä, uimataito. Kurssi on avoin vain Suomen Ladun jäsenille. Hakemukset 26.3.2022 mennessä.

A 29.-31.7. Melontaohjaajakoulutus, Kuopio

ELOKUU

L 13.8. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Helsinki

L 14.8. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista.

A 20.8.  Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Joensuu

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!