Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Suomen Latu kouluttaa!

ti 2. marraskuuta 2021 09.30.00

Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2022 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla ja Luonnossa kotonaan -peruskurssilla ei ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

KURSSIT 2022

KESÄKUU

L 11.6. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Helsinki
Innostavasta ja monipuolisesta koulutuksesta saat ideoita lapsiryhmien kanssa lähiluonnossa toimimiseen. Helposti toteutettavat vinkit voit ottaa heti käyttöön! Ilmoittaudu tästä.

A 17.-19.6. Melontaohjaajakoulutus, Nurmijärvi
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimelojille. Kurssin hyväksytty suorittaminen antaa Suomen Melonta- ja Soutuliiton melontaohjaajapätevyyden ja valmiudet ohjata melonnan alkeiskursseilla ja matalan kynnyksen melontaretkillä ja -tapahtumissa. Osallistujilta edellytetään ennen kurssia suoritettua Meloja 2/EPP2-taitokoetta sekä sitoutumista oman yhdistyksen melontatoimintaan. Ilmoittaudu tästä.

A 18.-19.6. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakoulutus, Kemi
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan. Ilmoittaudu tästä.

HEINÄKUU

A 29.-31.7. Melontaohjaajakoulutus, Kuopio

ELOKUU

L 13.8. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Helsinki
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Uudistettu kurssimateriaali sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 14.8. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

A 20.8. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Joensuu
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa. Ilmoittaudu tästä.

L 20.8. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Kuopio
Ilmoittaudu tästä

L 20.-21.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu
Metsämörri vie lapset luontoon liikkumaan, leikkimään ja oppimaan. Metsämörriretket soveltuvat erinomaisesti yhdistysten lasten ja perheiden toimintaan sekä varhaiskasvatukseen. Kurssilta saat valmiudet lasten luontokasvatuksen toteuttamiseen, osaamisen retkien toteutukseen ja paljon leikki- ja tehtävävinkkejä. Ilmoittaudu tästä.

L 27.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Vaasa
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa. Ilmoittaudu tästä.

L 27.8. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Jyväskylä
Käytännönläheiseltä kurssilta saat valmiudet retkeilytoiminnan järjestämiseen 3-10 -vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Osallistuminen edellyttää kokemusta päiväretkeilystä. Ilmoittaudu tästä.

T  27.8.  Nuku yö ulkona

SYYSKUU

A 1.9.-30.11. Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen. Ilmoittaudu tästä.

A 3.9. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Nurmijärvi
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Osallistuminen edellyttää polkujuoksun perustaitoja. Ilmoittaudu tästä.

L 3.9. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Lahti

L 3.-4.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

J 5.9. Vapaaehtoisjohtaja-verkkokoulutus
Koulutuksessa käsitellään vapaehtoisten ohjaamista ja tukemista. Aiheeseen tutustutaan eri näkökulmista ja tehdään käytännön harjoitustehtäviä. Koulutuksen tavoitteena on oman johtamisosaaminen vahvistaminen ja toiminnan kehittäminen koulutusmateriaalin ja oppimistehtävien avulla. Koulutus lisää valmiuksia suunnitella, johtaa ja kehittää oman yhdistyksen vapaaehtoistoimintaa sekä tarjoaa mahdollisuuden verkostoitumiseen muiden vapaaehtoisjohtajien kanssa. Koulutus on suunnattu erityisesti jäsenyhdistysten hallituksissa toimiville vapaaehtoisille. Yhdestä yhdistyksestä voi osallistua useampi osallistuja. Koulutus on osallistujille maksuton. Koulutus toteutuu täysin etänä. Kolmen etätapaamisen lisäksi osallistujat työskentelevät itsenäisesti verkossa. Tapaamiset 5.9., 26.9. ja 12.10. Ilmoittaudu tästä.

L 10.9. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Pori

L 10.9. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, webinaari

A 10.9. Geokätköilyn ohjaajakurssi, Helsinki
Kurssin jälkeen osaat pitää geokätköily tutuksi -iltoja lajista kiinnostuneille. Kurssi järjestetään yhteistyössä Geonautit ry:n kanssa. Ilmoittaudu tästä.

A 10.-11.9. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakoulutus, Valkeakoski

L 10.-11.9. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Helsinki
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa. Ilmoittaudu tästä.

L 17.-18.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Rovaniemi

L 24.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Mikkeli

L 24.-25.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Kaarina

A 25.9. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Mikkeli
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa. Ilmoittaudu tästä.

A 29.9. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari

LOKAKUU

A 1.10. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Helsinki

L 1.10. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Kuopio

L 2.10. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Kuopio

L  8.-9.10.  Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Joensuu

L 15.10. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Kemi

L  22.10. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Seinäjoki

A 29.10. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari

30.10. Suomen Ladun syyskokous, Helsinki

MARRASKUU

L 19.11. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Jyväskylä

A 29.11. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, webinaari

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!