Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Suomen Latu kouluttaa!

to 17. joulukuuta 2020 09.15.00

Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2021 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla ja Luonnossa kotonaan -peruskurssilla ei ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

KURSSIT 2021

ELOKUU

A 29.7. ilta-webinaari + 7.8. lähipäivä, Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Tampere
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Koulutukseen osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa. Ilmoittaudu tästä.

A 7.8. Sauvakävelyn ohjaajakoulutus, Helsinki
Koulutus on tarkoitettu sauvakävelyä jo pidempään harrastaneille, jotka haluavat ohjata sauvakävelyryhmiä. Ilmoittaudu tästä.

L 13.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus Vaasa
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli kasvatusalan ammattilaisille. Koulutus sisältää kattavan säänkestävän materiaalin ja yhteensä 10 tunnetta, tehtävineen ja leikkeineen. Materiaalia riittää koko lukuvuodeksi tunnekasvatuksen toteuttamiseksi.

L 14.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailutyöpaja Vaasa
Tunteet hukassa -metsäseikkailu on metsään tai luontoympäristöön viety tunnetaitoseikkailu. Seikkailu on suunnattu lapsille ja perheille, mutta soveltuu käytettäväksi myös aikuisten retkillä. Työpajassa opitaan kaikki tarvittava onnistuneen metsäseikkailun ohjaamiseen. Koulutus on suunnattu vain yhdistyksen omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Ilmoittaudu tästä.

A 5.8. ilta-webinaari +14.8. lähipäivä, Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Joensuu

L 21.8. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Espoo
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Uudistettu kurssimateriaali sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 23.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Lahti

T  28.8. Nuku yö ulkona
suomenlatu.fi/nukuyoulkona

L 28.-29.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Seinäjoki
Metsämörritoimintaan pääsee mukaan suorittamalla Metsämörriohjaajan peruskurssin. Kurssilla saadaan perustaidot ohjaajana toimimiseen sekä perehdytään lasten luontokasvatukseen ja varustetietouteen. Peruskurssi on kaikille avoin.

L 28.-29.8. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Rauma
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Koulutukseen osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa. Ilmoittaudu tästä.

L 30.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Turku.

SYYSKUU

A Syys-lokakuu, Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen.

J 4.-5.9. Vapaaehtoistoiminnan koulutus, Rokua (II-OSA kevät 2022) Vapaaehtoistoiminnan koulutus tukee jäsenyhdistyksiä kehittämään omaa vapaaehtoistoimintaansa entistä houkuttelevammaksi, laadukkaammaksi ja kestävämmäksi.

Koulutus on osallistujille maksuton, sisältäen ohjelman lisäksi kaikki ruokailut ja majoituksen jaetuissa huoneissa. Matkakulut omakustanteiset. Koulutus koostuu kahdesta osiosta - ensimmäisestä kahden päivän jaksosta, sekä toisesta päivän osuudesta. Ilmoittaudu tästä.

L 4.9. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Kuopio
Kurssilla saat perustiedot Metsävaeltajatoiminnasta ja opit, kuinka retkeilytaitoja harjoitellaan 7-12-vuotiaiden kanssa. Käytännönläheinen kurssi toteutetaan pääosin ulkona. Kurssi on kaikille avoin. Ilmoittaudu tästä.

L 4.-5.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 10.9. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Jyväskylä

L 11.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Kuopio

A 11.9. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Iisalmi
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Ilmoittaudu tästä.

L 12.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -työpaja, Kuopio

L 18.9. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Kaarina

L 18.-19.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

L 18.-19.8. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Helsinki

A 25.9. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Oulu
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa. Ilmoittaudu tästä.

L 25.9. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Oulu
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 26.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Oulu

LOKAKUU

L 2.10. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki

L 2.10. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Seinäjoki

L 3.10. Metsämörri ystävineen -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla tutustut Lohi-Valtteriin, Tunturi-Tiinaan ja Novaan ja opit näiden hahmojen omien teemojen mukaisia leikkejä ja harjoitteita. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 9.-10.10. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Lahti

L 11.10. Tunteet hukassa -metsäseikkailukoulutus, Helsinki

29.-31.10. Suomen Ladun syyskokous, Lappeenranta

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!