Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Suomen Latu kouluttaa!

to 17. joulukuuta 2020 09.15.00

Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2021 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla ja Luonnossa kotonaan -peruskurssilla ei ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

KURSSIT 2021

HUHTIKUU

J 10.-11.4. Vapaaehtoistoiminnan koulutus, Uudenmaan latualue (II-OSA 10.10.).
Vapaaehtoistoiminnan koulutus tukee jäsenyhdistyksiä kehittämään omaa vapaaehtoistoimintaansa entistä houkuttelevammaksi, laadukkaammaksi ja kestävämmäksi. Koulutus toteutetaan ETÄNÄ. Koulutus koostuu kahdesta osiosta - ensimmäisestä kahden päivän jaksosta, sekä toisesta päivän osuudesta. Ilmoittaudu tästä.

A 17.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Helsinki
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Ilmoittaudu tästä.

L 18.4. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -työpaja, Lahti
Tunteet hukassa -metsäseikkailu on metsään tai luontoympäristöön viety tunnetaitoseikkailu. Seikkailu on suunnattu lapsille ja perheille, mutta soveltuu käytettäväksi myös aikuisten retkillä. Työpajassa opitaan kaikki tarvittava onnistuneen metsäseikkailun ohjaamiseen. Koulutus on suunnattu vain yhdistyksen omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Ilmoittaudu tästä.

L 19.4. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Lahti
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli kasvatusalan ammattilaisille. Koulutus sisältää kattavan säänkestävän materiaalin ja yhteensä 10 tunnetta, tehtävineen ja leikkeineen. Materiaalia riittää koko lukuvuodeksi tunnekasvatuksen toteuttamiseksi. Ilmoittaudu tästä.

A 23.4. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Turku
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa. Ilmoittaudu tästä.

23.-25.4 Suomen Ladun kevätkokous, etänä

L 24.-25.4. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Oulu

L 26.4. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Seinäjoki
Koulutuksessa perehdytään siihen, miten luonto toimii osana varhaiskasvatussuunnitelman, esiopetussuunnitelman tai perusopetussuunnitelman toteuttamista. Koulutuksessa saat mukaasi helposti toteutettavia ideoita lapsiryhmien kanssa lähiluonnossa toimimiseen. Koulutus suunnattu kasvatus- tai opetusalan ammattilaisille. Ilmoittaudu tästä.

TOUKOKUU

A 8.5. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Iisalmi

A 8.5. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Heinola

L 8.5. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Helsinki

L 15.5. Luonto toimintaympäristönä -koulutus, Hämeenlinna

A 15.-16.5. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, Helsinki
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan. Ilmoittaudu tästä.

L 21.5. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Helsinki
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Uudistettu kurssimateriaali sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

A 22.5. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Tampere

L 22.-23.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Jyväskylä
Metsämörritoimintaan pääsee mukaan suorittamalla Metsämörriohjaajan peruskurssin. Kurssilla saadaan perustaidot ohjaajana toimimiseen sekä perehdytään lasten luontokasvatukseen ja varustetietouteen. Peruskurssi on kaikille avoin

L 29.-30.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Kuopio

HEINÄKUU

A 3.-11.7. Opaskurssi, Kiilopää
Kurssilta saat valmiudet toimia vaellusten oppaana tunturiolosuhteissa. Kurssilla syvennetään tietoja ja taitoja sulan maan olosuhteissa liikkumisesta, maastossa yöpymisestä, varusteiden toimivuudesta ja ensiavusta. Pääsyvaatimuksena riittävä retkeily- ja vaelluskokemus, hyvä suunnistustaito, ensiaputaidot (vähintään EA1 -kurssi käytynä), hyvä fyysinen kunto (painotus kestävyyskunnossa), vähintään 18 vuoden ikä sekä uimataito. Hakemukset 15.4.2021 mennessä suomenlatu.fi/kurssit.

ELOKUU

A 6.-8.8. Retkipainotteinen melonnanohjaajakurssi, Oulun latualue
Melontaohjaajakurssin sisältö noudattaa Suomen Melonta- ja Soutuliiton sisältösuositusta ja siihen on lisätty latulaiselle tärkeitä retkeilyyn liittyviä asioita. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkoon hyväksytysti suoritettua EPP2- testiä.

Melontaohjaajakurssin suorittaminen antaa valmiudet mm. kouluttaa alkeiskursseilla, ohjata melontaryhmää suojaisissa olosuhteissa ja toimia latuyhdistyksessä melonnasta vastaavana turvallisuuspäällikkönä. Kurssi on maksuton ja tarjoamme sitä yhdelle/jäsenyhdistys.

A 29.7. ilta-webinaari + 7.8. lähipäivä, Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Tampere
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Koulutukseen osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa. Ilmoittaudu tästä.

A 7.8. Sauvakävelyn ohjaajakoulutus, Helsinki

A 5.8. ilta-webinaari +14.8. lähipäivä, Rakastu retkeilyyn -ohjaajakurssi, Joensuu

L 21.8. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Espoo

T  28.8. Nuku yö ulkona
suomenlatu.fi/nukuyoulkona

L 28.-29.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Seinäjoki

L 30.8. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Turku

SYYSKUU

A Syys-lokakuu, Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen.

J 4.-5.9. Vapaaehtoistoiminnan koulutus, Rokua (II-OSA kevät 2022) Vapaaehtoistoiminnan koulutus tukee jäsenyhdistyksiä kehittämään omaa vapaaehtoistoimintaansa entistä houkuttelevammaksi, laadukkaammaksi ja kestävämmäksi.

Koulutus on osallistujille maksuton, sisältäen ohjelman lisäksi kaikki ruokailut ja majoituksen jaetuissa huoneissa. Matkakulut omakustanteiset. Koulutus koostuu kahdesta osiosta - ensimmäisestä kahden päivän jaksosta, sekä toisesta päivän osuudesta. Ilmoittaudu tästä.

L 4.9. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Kuopio
Kurssilla saat perustiedot Metsävaeltajatoiminnasta ja opit, kuinka retkeilytaitoja harjoitellaan 7-12-vuotiaiden kanssa. Käytännönläheinen kurssi toteutetaan pääosin ulkona. Kurssi on kaikille avoin. Ilmoittaudu tästä.

L 4.-5.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 10.9. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Jyväskylä

L 11.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Kuopio

L 12.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -työpaja, Kuopio

L 18.9. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Kaarina

L 18.-19.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

L 18.-19.8. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Helsinki

A 25.9. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Oulu

L 25.9. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Oulu
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 26.9. Tunteet hukassa -metsäseikkailu -koulutus, Oulu

LOKAKUU

L 2.10. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki

L 2.10. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Seinäjoki

L 3.10. Metsämörri ystävineen -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla tutustut Lohi-Valtteriin, Tunturi-Tiinaan ja Novaan ja opit näiden hahmojen omien teemojen mukaisia leikkejä ja harjoitteita. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

L 9.-10.10. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Lahti

29.-31.10. Suomen Ladun syyskokous, Lappeenranta

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!