Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Seikkailevat perheet -retkikohteet

ti 18. toukokuuta 2021 15.00.00

Onko paikkakunnallanne innostavia retkikohteita, joista haluaisitte kertoa erityisesti perheille? Tällä hetkellä perheet kaipaavat kovasti näitä vinkkejä ja Seikkailevat perheet -hanke haluaa vastata tähän tarpeeseen.

Seikkailevat perheet -kohdesuositustunnus on kehitetty auttamaan erityisesti ns. seikkailuikäisten, eli n. 5-10 -vuotiaiden lasten perheitä. Tämä tunnus kertoo, että kohde täyttää seuraavat tunnusmerkit:

• Helposti saavutettava
  • Sopii ns. seikkailuikäisille lapsille ja heidän perheilleen (ei välttämättä esteetön)
  • Tarjoaa mahdollisuuksia erilaisille luontohavainnoille
  • Tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen
  • Kohteessa ei ole suuria turvallisuusriskejä (esim. vilkasliikenteisen tien ylitys)
  • Kohteessa on mahdollista liikkua myös ”seikkaillen”, eli polkujen ulkopuolella

Lisäarvoa kohteelle tuovat esim. käymälä, esteettömyys, tulipaikka, uimaranta, kota tai laavu tai jokin muu erityinen, joka kutkuttaa seikkailumieltä (esim. hyvä onkipaikka, luola, hiidenkirnu, mäenlaskupaikka, frisbeegolfrata…)

Auttakaa perheitä ja lähtekää mukaan Seikkailevat perheet -toimintaan esittelemällä 2-3 hyvää tunnusmerkit täyttävää retkikohdetta omalta paikkakunnaltanne. Tietoa näistä kohteista voitte halutessanne kertoa myös Seikkailevat perheet -hankkeelle, jolloin ne lisätään Seikkailevat perheet -sivulle. Kohteita esitellään myös Seikkailevat perheet Facebook-ryhmässä

Miten mukaan?

• Valitkaa yhdistyksestänne yhdyshenkilö, eli seikkailukummi
  • Ilmoittakaa tämän Lyyti-linkin kautta, että yhdistyksenne on mukana, kummi saa Seikkailevat perheet t-paidan ja 10 ensimmäistä yhdistystä luontokuntosalitaulut säänkestävästä materiaalista.
  • Valitkaa 2-3 hyvää tunnusmerkit täyttävää retkikohdetta ja päättäkää aikataulu niiden esittelylle (esim. 1 kohde / viikko)
  • Viekää Seikkailevat perheet -sivulta tulostettavat kohdekyltit paikan päälle. Halutessanne voitte viedä myös luontokuntosalitaulut, luontokysymyksiä tai muita innostavia tehtäviä kohteeseen. Kysykää Susannelta vinkkejä!
  • Mainostakaa retkikohdetta perheille omissa kanavissanne (yhdistyksen FB, nettisivut, paikkakunnan FB-ryhmät jne)
  • Ilmiantakaa saman Lyyti-linkin kautta hienot kohteenne myös Seikkailevat perheet -hankkeelle, jolloin ne lisätään Seikkailevat perheet -sivuille. Huom! Tarvitaan tarkat kohdetiedot ja karttalinkki, jotta myös ensikertalainen löytää perille

Lisätietoja:
suomenlatu.fi/seikkailevatperheet