Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Savo-Karjalan kansallispuistoretki

pe 20. elokuuta 2021 13.15.00

Savo-Karjalan latualue retkeili Hiidenportin kansallispuistossa.

Savo-Karjalan latualueen retki Hiidenportin kansallispuistoon järjestettiin 8.8.2021. Pitkämatkalaiset lähtivät liikkeelle bussilla jo lauantaina.

Majoituspaikassa Naapurivaarassa Kuopion Ladun Vesa "VesQ" Jussila oli järjestänyt meille yllätysohjelmaa lauantai-iltaan. Hän esitteli mukana olleille harvinaisen LeKo-majoitteen vuodelta 1972. Neljän hengen teltan erikoisuutena on kaminan putkeen kiinnittyvä katto, jolloin telttakaaria ei tarvita. Koko teltta pakataan kaminan sisään ja kamina toimii myös ahkiona. Kyseisiä telttoja on arvioitu olevan enää jäljellä vähän yli kymmenen kappaletta. VesQ kertoi, että huippukuntoinen majoite on hankittu Puijon Ladun esittelykäyttöön viime kesänä. Teltta tuntui toimivan myös käytännössä.

Sunnuntaiaamun bussimatka Hiidenportin pääopastuspisteelle Palolammelle sujui rattoisasti. Bussissa paikalliset oppaat Pekka Jaakola ja Hannu Väyrynen kertoivat Sotkamon historiasta monipuolisesti.

Perillä odotti toinen bussilastillinen latulaisia. Kaikkiaan retkelle oli ilmoittautunut 70 henkilöä. Tulijoita tervehti Elina Jylhän haitarimusiikki. Meidät toivotti tervetulleeksi paikallisen latuyhdistyksen, retkipäivän ohjelmasta vastanneen Vuokatin Ladun edustaja Helena Hyvönen. Paikalla olivat myös Metsähallituksen edustajat.

Patikoijilla oli valittavana Hiidenkierroksen kolmen tai viiden kilometrin tai Kitulankierroksen 10,5 kilometrin reitit. Kaikille matkoille riitti kävelijöitä. Hiidenportin rotkovajoama on näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Vaikka Hiidenportti on hieman syrjässä, ei siis ole ns. matkan varrella, kannattaa siellä käydä ihastelemassa vaikka pelkästään Hiidenportin rotkovajoaman erilaisia maan muotoja.

Tipasojan kyläyhdistys oli ottanut hoitaakseen retken keittolounastarjoilun kahveineen ja lettuineen. Olisi maistunut varmasti sinullekin!

Hannu Väyrynen järjesti omistamistaan Veikko Huovisen kirjoista näyttelyn. Hän myös esitti Havukka-ahon ajattelijan ajatuksia. Havukka-ahon ajattelija tuntuu elävän väkevästi sotkamolaisessa maailmassa tänäkin päivänä. Musiikista loppulauluineen vastasivat Elina Jylhä ja Hannu Väyrynen.

Edes sunnuntain osin sateinen ilma ei haitannut. Järjestelyt toimivat mallikkaasti. Ja kuten laulussa sanotaan, ”Oi jospa oisit saanut olla mukana”.

Helena Turkki
alueyhdyshenkilö, Savo-Karjalan latualue