Ruunaan koskia katsomassa

to 3. syyskuuta 2020 10.30.00

Tämänvuotiset leiripäivät järjestettiin Kymi-Vuoksen ja Savo-Karjalan alueryhmien toimesta 7.-9.8. Lieksassa.

Leiripäivien toimintakeskuksena oli Ruunaan Matkailun tilat. Mukana osallistujia oli 16 eri latuyhdistyksestä noin 50 henkilöä. Samaan aikaan Lieksassa Timitran hiihtokeskuksen 18-väyläisellä frisbeegolfradalla ratkottiin latulaisten mestaruuksista noin 30 heittäjän voimin.

Matka leiripäiville alkoi Kotkasta perjantaina jo klo 11.00 Kymi-Vuoksen latualueen tarjoamalla linja-autokuljetuksella. Matkan varrelta poimittiin lisää leiripäivälle osallistujia.

Lauantaina maittavan aamupalan jälkeen Helena Kempas toivotti kaikki lämpimästi tervetulleiksi ja kertoili aiemmista leiripäivätapahtumista sitten Suomen Ladun järjestämien Enonkosken leiripäivien jälkeen. Yhdessä latulaisten kuorona laulettiin Karjalaisten laulu, Kymenlaakson laulu ja Savolaisten laulu. Valtaosa leiriläisistä osallistui Pielisen Ladun johtamalle patikkaretkelle katsomaan Ruunaan koskimaisemia. Siikakosken sillalla otettiin leiripäivän retkeläisistä yhteiskuva. Retken jälkeen oli päivällinen, saunomista ja vapaata rupattelua. Illalla kokoonnuttiin Rekusenjärven rannalla olevalle kodalle ja sen pihalle lettukesteiihin. Ilta-aurinko loi mahtavan värispektaakkelin laiturille ja rannan puihin.

Sunnuntaina heräiltiin yöllisen sateen jälkeen teltoista ja mökeistä aamupalalle. Osa leiriläisistä lähti laskemaan koskia joko puu- tai kumiveneillä ja loput jäivät Juankosken Kuntoilijoiden järjestämiin pihapeleihin. Litimärät diplominsa ansainneet koskenlaskijat otettiin vastaan pihapelien jälkeen. Leirin päättäjäisissä kiiteltiin hyvästä seurasta ja mukavasta latutunnelmasta, mutta halaukset jäivät nyt väliin koronapandemian vuoksi. Varmaan taas ensi vuonna jossakin päin tavataan.

Pekka Ahokas