Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Raimo

Raimo "Rami" Saarisen terveiset hallituskauden päättyessä

ma 18. tammikuuta 2021 15.00.00

Rami toimi Suomen Ladun hallituksessa kuusi vuotta, ja niistä viisi vuotta varapuheenjohtajana.

Nyt kun katson taaksepäin, aika meni nopeasti, koska oli hyvin mielenkiintoisia asioita käsiteltävinä. Mielessä ovat hyvät muistot ja ennen kaikkea huikeat hallituksen jäsenet, samoin Suomen Ladun toimiston väki. Ystävyys kantaa ja jatkuu!

Yleensä kysytään, mitä jäi päällimmäisenä mieleen. Paljonkin! Muistan kun omassa jäsenyhdistyksessä aikoinaan yritin saada hallituksen jäsenet ymmärtämään, jos toimikunnat toimisivat näin ja näin, siis itsenäisesti, automaattisesti. Minulle nyökyteltiin, mutta itse asiassa se jäi vain suurimmaksi osaksi nyökyttelyn asteelle. Sitten myöhemmin kuulin naapuriyhdistyksen puheenjohtajalta: ”Sinä Raimo yrität saada tuollaista mallia sinne ja sehän on vähän kuin liike-elämästä. Se ei käy, tämä on vapaaehtoistyötä”. Ahaa, no jatketaan sitten vaan vanhalla malilla ja ehkä myös hankalimman kautta.

Onneksi Suomen Ladun hallituksessa asia tajuttiin ja perustettiin vapaaehtoistyöntoimikunta, joka sitten rakensi koulutusohjelman yhdistysten toiminnan parantamiseksi. Sain olla mukana tekemässä sisältöä koulutukseen. Koulutus on sisällöltään hyvä ja saa nyt kiitosta. Kuinka saatu koulutus sitten viedään vielä käytäntöön, se on toinen puoli. Näyttää kangertelevan aika pahasti.

Yhdestä asiasta olen todella iloinen. Kiilopääällä oli mietitty traktorin vaihtoa 10 vuotta ja sain tehtäväksi ottaa selvää kuinka homma hoituisi. 2019 asiaan paneuduttiin ja samana vuonna Kiilopää sai traktorin, jossa on mm. lämmin hytti. Riston ei tarvitse ajaa sateessa eikä kylmissään pakkasaikanakaan! Työn iloa Ristolle hyvän työkalun avulla.

Kiilopään rakennustoimikunnan jäsenenä työ on vielä kesken, kun saunamaailma uudistetaan perusteellisesti. Korona keskeytti työtä, mutta jos 2021 on yhtään helpompi, työ jatkuu ja toivottavasti valmistuu 2021.

Kaiken kaikkiaan Kiilopää on sydämessäni tai sydämeni on Kiilopäällä! Johtaja Seppo Uski ryhmänsä kanssa tekee hyvää työtä, ei vain Suomen Ladun jäsenistön parhaaksi, vaan kaikille siellä majoittuville ihmisille. Voimia ja tsemppiä sinne tunturiin!

Näiden vuosien aikana saatiin toimintaan uusia valtakunnallisia tapahtumia. Jotkut arveluttivat, kuinka niihin saadaan eri paikkakunnilla tekijöitä, mutta aina asiat hoituivat. Jäsenistö on ollut esimerkillisesti rakentamassa liikuntaan ja retkeilyyn liittyviä tapahtumia kaikelle kansalle.

Melkein aina, ainakin isommat tapahtumat vaativat myös jonkin verran rahaa. Mielellään liike-elämä antoi tukirahaa nimenomaan lasten- ja nuorten tapahtumiin. Muutenkin sain hankittua yhteistyökumppaneita suhteellisen helposti.

Vuosi 2020 jää kaikkien mieleen koronavuotena ja 2021 alkaa ainakin samalla tavalla. Tämä on lisännyt toiminnan haasteita erittäin paljon. Onneksi ihmiset ovat huomanneet, että luonnossa liikkuminen ei maksa paljon mitään, siellä on tilaa ja mieli ja keho virkistyy! Liikkujien määrä kansallispuistoissa oli viime vuonna aivan huipussaan, hyvä niin.

Muutenkin suomalaiset ovat näyttäneet koko muulle maailmalle mallin, kuinka näin vakavan pandemian aikana pitää käyttäytyä. Niin no, ainahan joukossa sattuu hutilyöntejä, mutta pääsääntöisesti olemme noudattamalla sääntöjä säästyneet suuremmalta pahalta. Sama jatkuu, mutta nyt voimme sanoa että meillä on jo kokemusta, kyllä se tästä vielä helpottuu.

Yksi todella murheellinen asia on huomionarvoinen. Vapaaehtoistyötä tekevien ihmisten määrä vähenee koko ajan. Maailma on muuttunut ”kovempaan suuntaan” ihmisten kanssakäymisessä.

Nyt jos koskaan me tarvitsemme auttajia, läheisiä jotka tekevät eri asioita toisten puolesta. Kaikki eivät syystä tai toisesta pysty valmistelemaan ja rakentamaan tapahtumia valmiiksi, mutta pystyvät sitten niihin osallistumaan. Kun he pääsevät osallistumaan, silloin mahdollinen henkinenkin puoli pysyy kunnossa, mieli virkistyy ja ihminen on kunnossa. Kunnossa oleva ihminen vie ympäristöönsä hyvää mieltä, on motivoitunut ja levittää hyvää mieltä kaikkialle.

Yhteistyö, se on sanana ihan jees, ei pitkä, helppo sanoa, usein käytetty, mutta käytännössä joskus yksi vaikeimmista asioista toteuttaa.

Ystäväni, mieti kuinka hoidat oman osuutesi yhteistyöstä. Otatko asioista selvää ja perehdytkö asioihin ihan kunnolla, vai vedätkö vaan nopeasti ”vasemmalla kädellä” miettimättä mitään. Otatko selvää mahdollisista huhupuheista, kysytkö asioista niistä tietäviltä henkilöiltä vai tuomitsetko kyselemättä? Näin näyttää tapahtuvan ja se vähentää nyt jo harvaa vapaehtoistyöntekijöiden määrää. Mikä vielä pahinta, jos hyvinkin aktiivinen tekijä jää pois toiminnasta ja tältä pois jäävältä kysytään syytä pois jääntiin. Jos hän vastaa rehellisesti kysyjille, pois jäävien määrä saattaa kasvaa. Näin käytäntö näyttää toimivan vaikka toista haluaisimmekin.

Sain olla kahden hyvän puheenjohtajan aikana Suomen Ladun hallituksessa. Heitä kohtaan minulla on suuri kunnioitus. Näin suuren yhdistyksen johtaminen ei ole aina helppoa. Ei varsinkaan koronapandemian aikana. Kuva, joka Suomen Ladusta on jokaisen suomalaisen ja ennen kaikkea päättäjien mielessä, on hyvä. Siksi on erittäin tärkeää, että se myös pysyy sellaisena. Me tarvitsemme valtiovallan tukea monessa asiassa ja ennen kaikkea hyvää yhteistyötä. Jos meistä muodostettuun mielikuvaan tulee negatiivisia imagoon liittyviä muutoksia, silloin joudumme tekemään erittäin paljon työtä sen muuttamiseksi takaisin oikealle tasolle.

Mieleeni tulee juuri nyt päättyneet nuorten (20 v) jääkiekon MM-kisat. Suomalaisia kehuttiin todella paljon hyvästä käytöksestä monenkin asian suhteen. Hyvään käytökseen kuulu sovittujen sääntöjen noudattaminen, jolloin peli kulkee kaukalossa kuten näimme. Näin meilläkin Suomen Ladussa, kun noudatamme yhteisesti sovittuja sääntöjä, hommat hoituu helpommin ja meistä kirjoitetaan esimerkilliseen sävyyn. Jäsenten tyytyväisyys kasvaa, on ilo kuulua porukkaan jota arvostetaan ja kehutaan.

Kannattaa miettiä, voisiko Vuoden liikuttaja -palkinnon saaja olla jokin nuorisotyötä ja nuorisoa kannattava yhteisö tai yhdistys. Kun he tulevat joukolla jäseniksi, 100 000 jäsenen raja menee rikki että paukahtaa.

Lopuksi muistutan Napoleonin sanoista: ”Kenellä on nuoriso, sillä on tulevaisuus”!

Liikunnallista vuotta ja tervettä tulevaisuutta.

Pysytään terveinä,
Rami