Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Paljasjalkapolku luo uudenlaisen ulkoiluelämyksen

pe 5. marraskuuta 2021 13.45.00

Auranmaan Latu ja Polku rakensi Kyröön paljasjalkapolun Suomen Ladun toiminnallisen tuen avulla.

Idea polun rakentamisesta syntyi kesällä 2020, kun yhdistyksemme aktiivi vieraili Korppoossa paljasjalkapolulla. Kokemus polusta oli niin vaikuttava, että idea oman polun toteuttamisesta syntyi. Avustusta haettiin syksyllä 2020 ja vapaaehtoisia löytyi kesän 2021 talkoisiin tiivis porukka.

Parin kilometrin mittainen polku oli jo olemassa ja halusimme muokata polun paljasjalkapoluksi. Polkua muokattiin raivaamalla pois oksia, kuljettamalla maa-aineksia polulle sekä hankkimalla opasteet (kyltit 15 cm x 15x cm). Lisäksi suurimmat kävyt haravoitiin ja polkua linjattiin kulkemaan maastossa sujuvasti. Polulle tuotiin hienoa hiekkaa, pyöreää pientä kiveä, kutterinpurua ja räsymattoja. Polulla on monipuolisia alustoja, kuten vesilätäköitä, kalliota, hiekkaa, pyöreää kiveä, purua, nurmea, mattoja, jäkälää ja metsän pohjaa. Halusimme luoda uudenlaisen ulkoiluelämyksen paikallisille asukkaille ja muille aiheesta kiinnostuneille.

Tukirahat käytettiin kylttien teettämiseen, soran ja hiekan ostamiseen sekä maakankaan hankintaan hiekan alle. Paikallinen asukas teki ja lahjoitti lähtöpaikalle luonnonmateriaaleista tehdyn ison paljasjalkapolkukyltin. Työ toteutettiin seitsemän  hengen vapaaehtoistyönä ja työvälineet lainattiin tutuilta. Lahjoituksena saatiin mattoja ja kutterinpuru.

Kohtasimme myös pieniä käytännön haasteita. Maa-ainesten kuljettaminen polulle käsivoimin todettiin liian työlääksi ja hitaaksi. Saimme onneksi lainaksi traktorin, jolla hiekkaa saatiin kuljetettua polulle tehokkaammin. Polkua rakennettiin helteisessä heinäkuussa. Silloin mukana olivat myös kiukkuiset ja purevat paarmat.

Polun valmistuttua järjestimme elokuussa avajaiset ja lähetimme lehdistötiedotteen alueen medioihin. Iloksemme polkuprojekti herätti paljon kiinnostusta ajankohtaisuudellaan. Turun Sanomat ja paikallinen Auranmaan Viikkolehti tekivät jutun polusta. Saimme myös iloista ja positiivista kiitosta polkuun tutustuneilta kävijöiltä. Yhdistyksemme somessa kiiteltiin polusta, ja kuulimme kävijöitä olleen kauempaakin. Ilman vapaaehtoistyötä ja asialle omistautuneita henkilöitä ei polun rakentaminen olisi ollut mahdollista näin pienellä budjetilla.

Paljasjalkapolku on maastossa valmiina koettavaksi milloin tahansa. Talven jälkeen polun kunto tarkistetaan ja maa-aineksia täydennetään tarvittaessa. Ajatuksena on myös tuoda ensi kesänä polulle uusia materiaaleja, esimerkiksi turvetta ja lisätä kutterinpurua.

Teksti: Susanna Ansio
Kuvat: Jari Porri

Suomen Ladun jäsenyhdistykset voivat hakea toiminnallista tukea vuonna 2021 uuden lajin/toimintamuodon kokeilemiseen ja kehittämiseen. Lue lisää tästä.