Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Palautetta Tuomo Jantusen kirjoitukseen ”Latukartanon nousu ja (t)uho – osa II”

ma 16. elokuuta 2021 12.00.00

Leo Hellstenin palaute Tuumat ja tuntumat -kirjoitukseen.

”Syystalvella 1982 neuvoteltiin uusien vetäjien ja investoijien kanssa samantapaisesta ratkaisusta kuin tuo ”Ihmisyyden tunnustajien ” sopimus oli. Vetäjäksi saatiin Leo Hellsten, hän oli myös Suomen Ladun hallituksen jäsen. Toiminta jatkui keskeytyksettä, kunnes se alkoi vähitellen hiipua kestettyään reilut 10 vuotta. Uusilta vetäjiltä puuttui kokonaan matkailualan koulutus ja kokemus. Ei näin suurta keskusta saanut toimimaan vain rakennusalan asiantuntemuksella.”

Lainaus on kirjoituksesta ”Tuumat ja Tuntumat”, julkaistu ma 9. joulukuuta 2019.

Kirjoituksesta saa mielikuvan, että allekirjoittanut on toiminnallaan tai koulutuksen riittämättömyydellään aiheuttanut ”Latukartanon” tuhon!

Kirjoituksesta puuttuu mm. maininta, että Suomen Ladun taholta sopimuksen mukainen toiminta lopetettiin, kestäen vain noin kolme vuotta. Taloudellinen panostus keskitettiin Kiilopään retkeilykeskuksen kehittämiseen. Keskinäisessä sopimuksessa oli maininta, että Suomen Latu ry käyttää Latukartanon tiloja koulutus- ja kokoustoimintaan tietyn määrän vuodessa viiden (5) vuoden aikana.
Samassa kirjoituksessa, kirjoittaja unohti mainita ”Ihmisyyden tunnustajien” kanssa tehdyn sopimuksen aiheuttaman kielteisen mainoksen Latukartanosta Luumäen kunnan asukkaille. Sen johdosta yrittäjillä oli vuosien kova työ päästä eroon tuon sopimuksen aiheuttamista ikävistä jälkimainingeista.

Kirjoituksen lopussa oleva kommentti perustuu tietämättömyyteen johtamiskoulutuksestani. Ryhtyessäni yrittäjäksi, minulla oli liikkeenhoidon perustaidot kirjanpidosta ja taloudenhoidosta. Latukartanon vetäjänä täydensin tietojani mm. Helsingin Yliopiston Matkailualan yrittäjäkurssilla. Taustajoukkoina oli tuolloin kirjanpitotoimisto sekä myöhemmin mainos- ja markkinoinnin asiantuntija.

Ensimmäinen yhtiökumppani luopui yrityksestä runsaan vuoden kuluttua ja jäin yksin hoitamaan taloudellisesti heikkoa yritystä. Myöhemmin sain ulkopuolista tukea, mm. erillisen Caravankartanon perustamisesta ja sen tuoman lisääntyneen asiakasmäärien muodossa. Myös Suomen Ladun Leiripäivät vuonna 1986 auttoivat asiaa.

Latukartanon nimi yrityksenä, vaihdettiin alkuvuonna 1988 Kuutoskartanoksi ja yhtiömuoto osakeyhtiöksi. Caravankartano jatkoi edelleen omana yhtiönä. Nimen muutos koettiin tarkoituksenmukaisena "latutoiminnan" vähenemisestä johtuen ja palvelujen keskittyessä pelkästään ruokailu- ja majoituspalveluihin, ottaen huomioon myös karavaanarimatkailijat. Näitä palveluja tuki hotellirakennuksen saneeraustyöt, alueen ja rakennusten omistajan, Luumäen kunnan avustamana.

Lopetin toimintani yrityksessä lokakuun lopussa 1988 ja luovutin vetovastuun silloisille yhtiökumppaneille, jotka myivät yrityksen eteenpäin jo keväällä 1989. Tämä uusi omistaja hallinnoi yritystä toistakymmentä vuotta, aina vuoteen 2003 saakka.

Vuoden 2003 jälkeen alueella on ollut lähinnä karavaanarien kausipaikkoja sekä joitain majoittuneita remonttimiehiä. Karavaanarit siirtyivät muualle muutaman vuoden jälkeen ja rakennusten saneeraustyöt jatkuivat alueella.

Totaalinen tuho vanhan päärakennuksen osalta tapahtui alkuvuodesta 2016, jolloin tuli poltti sen perustuksiin saakka.

Luumäellä 10.8.2021

Leo Hellsten

Lisää Latukartanon vaiheista löytyy alla olevista linkeistä:

Latukartanosta Kuutoskartanoon
Latukartanon päärakennuksen tulipalo