Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Opetus- ja kulttuuriministeriön vuotuiset liikunnan ja urheilun ansioristit ja -mitalit haettavissa

Okm:n tunnustusten saajia vuonna 2019 Suomen Ladun kevätpäivillä Pajulahdessa. Kuva: Sampsa Sulonen.

to 5. elokuuta 2021 14.00.00

Jäsenyhdistykset voivat anoa opetus- ja kulttuuriministeriön ansiomerkkejä ja -mitaleita Suomen Ladun kautta lähettämällä hakemuksen 10.9.2021 mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain liikunnan ja urheilun ansioristejä ja -mitaleita. Myöntäessään näitä ministeriö haluaa osoittaa arvostusta sille työlle, jota ansiomerkkien saajat ovat suomalaisen liikunnan ja urheilun eteen tehneet mm. yhdistysten hallituksissa tai muissa vastuullisissa tehtävissä.

Ansiomerkit myönnetään vuosittain liittojen ja seurojen ehdotusten perusteella. Ansiomerkkejä on neljä: ansioristi kultaisena, ansioristi, ansiomitali kullatuin ristein sekä ansiomitali. Käytäntönä on, että ansiomerkit myönnetään Ivar Wilskmanin syntymäpäivänä, 26. päivänä helmikuuta.

Jäsenyhdistykset voivat anoa mitaleita ministeriöstä joko suoraan omakustanteisesti tai esittää sopivaksi katsomiaan ehdokkaita Suomen Ladun järjestötoimikunnalle 10.9.2021 mennessä. Hallitus päättää lopulliset ehdokkaat ja Suomen Latu toimittaa hakemukset eteenpäin ministeriöön lokakuun loppuun mennessä. Myönnetyt mitalit luovutetaan Suomen Ladun kevätkokouksen yhteydessä.

Lisätietoja minedu.fi/tunnustukset-ja-ansiomerkit tai yhdistyspalvelut@suomenlatu.fi.