Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Opetus- ja kulttuuriministeriön vuotuiset liikunnan ja urheilun ansioristit ja -mitalit haettavissa

Tunnustusten saajia vuonna 2021 Suomen Ladun kevätpäivillä Turussa. Kuva: Jenna Honkanen.

pe 5. elokuuta 2022 10.15.00

Opetus- ja kulttuuriministeriön mitalit ovat yksi tapa kiittää ja osoittaa kunnioitusta yhdistyksen ansioituneille vastuunkantajille.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain liikunnan ja urheilun ansioristejä ja -mitaleita. Myöntäessään näitä ministeriö haluaa osoittaa arvostusta sille työlle, jota ansiomerkkien saajat ovat suomalaisen liikunnan ja urheilun eteen tehneet mm. yhdistysten hallituksissa tai muissa vastuullisissa tehtävissä.

Ansiomerkit myönnetään vuosittain yhdistysten ehdotusten perusteella. Ansiomerkkejä on neljä: ansioristi kultaisena, ansioristi, ansiomitali kullatuin ristein sekä ansiomitali. Käytäntönä on, että ansiomerkit myönnetään Ivar Wilskmanin syntymäpäivänä, 26. päivänä helmikuuta.

Jäsenyhdistykset voivat anoa mitaleita ministeriöstä erillisen ohjeen mukaisesti. Mitalit ovat maksullisia ja niitä ei automaattisesti myönnetä kaikille niitä hakeneille. Hakemukset tulee toimittaa ministeriöön lokakuun loppuun mennessä. Lisätietoja minedu.fi/tunnustukset-ja-ansiomerkit

Suomen Latu hakee OKM:n mitaleita Suomen Ladun valtakunnallisessa järjestötoiminnassa ansitoituneille vapaaehtoisille. Esityksia tällaisista henkilöistä voi tehdä kuka tahansa järjestötoimikunnalle 31.8.2022 mennessä. Esitykset tehdään tämän linkin kautta. Suomen Ladun hallitus päättää lopulliset ehdokkaat ja on heihin yhteydessä. Mitalin saajan tulee itse täyttää lopulta ministeriön hakemus lokakuun loppuun mennessä.