Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Olen meloja

ti 27. huhtikuuta 2021 13.00.00

Olenmeloja-konsepti on osa matalan kynnyksen melonnan kehittämishanketta, jonka tavoitteena on saada kolmen vuoden hankkeen aikana 10 000 uutta melonnan harrastajaa. Kannustamme Suomen Ladun melontaa järjestäviä yhdistyksiä olemaan mukana hankkeessa ja järjestämään mahdollisuuksia melontaharrastuksen aloittamiseen.

Hanketta koordinoi Suomen Melonta- ja Soutuliitto ja kumppaneina ovat Suomen Latu ja Finlands Svenska Idrott. Hanke saa opetus- ja kulttuuriministeriöltä valtakunnallista liikunnallisen elämäntavan edistämisavustusta.

Tavoitteena on madaltaa melonnan aloittamiskynnys mahdollisimman matalaksi  palvelemalla lajista kiinnostuneita "yhden luukun -periaatteella". Konsepti myös tarjoaa selkeän polun melontaharrastuksen aloittamiseen. Tätä varten kaikki tarvittava tieto ja Meloja1 -kurssit on koottuna yhteen kalenteriin. Näitä kursseja markkinoidaan helposti lähestyttävinä, hauskoina ja turvallisina. Melonnan toimijoille (melontaseurat, Suomen Ladun jäsenyhdistykset, yritykset ja urheiluopistot) konsepti tarjoaa valmiin toimintamallin ja työkalut uusien harrastajien saattamiseksi melonnan pariin.

Suomen Ladun jäsenkysely ja brändikysely osoittavat, että melonta on yksi toivotuimmista ja  kiinnostavimmista lajeista järjestettäväksi yhdistyksissämme. Tähän kysyntään vastataksemme kannustammekin kaikkia Suomen Ladun melontaa järjestäviä yhdistyksiä olemaan mukana Olenmeloja -hankkeessa ja järjestämään mahdollisuuksia melontaharrastuksen aloittamiseen. Tämä tapahtuu mm. melontakokeiluja ja Meloja 1 -kursseja järjestämällä tai markkinoimalla kursseja lajista kiinnostuneille. Suomen Melonta- ja Soutuliitosta ja Suomen Ladulta saa tukea ja valmiit materiaalit konseptin mukaisen toiminnan käynnistämiseen. Meloja 1-kurssin järjestämisen edellytyksenä on sisältö- ja turvallisuussuositusten noudattaminen ja perehdyttämistilaisuuteen osallistuminen.

Seuraava Suomen Ladun oma perehdytystilaisuus järjestetään torstaina 18.5. klo 18 verkkotapaamisena. Linkki tapaamiseen tulee Suomen Ladun yhdistysaktiivien Facebook -ryhmään lähempänä ajankohtaa tai voit pyytää sen Susannelta.

Olenmeloja-verkkosivut: www.olenmeloja.fi

Lisätietoja:
Kai Lindqvist, Suomen Melonta- ja Soutuliitto (kai.lindqvist@smsl.fi)
Susanne Blomqvist, Suomen Latu (susanne.blomqvist@suomenlatu.fi)