Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Lotta Vuorela. Yhteydenotot ja palautteet:
yhdistyspalvelut@suomenlatu.fi
ti 15. elokuuta 2017 15.00.00
Järjestön uusi viestintästrategia julkaistiin keväällä. Miten uusi strategia vaikuttaa latuyhdistyksen arkeen?
Viestintästrategia antaa kuvan siitä, mikä on viestinnän nykytilanne ja miten viestintää halutaan kehittää. Se asettaa toimenpiteet, tavoitteet ja mittarit, ja myös perustelee, miksi strategian linjaukset ja valitut toimenpiteet ovat sellaisia kuin ovat.
Viestintästrategia on ennen kaikkea johtamisen työkalu, mutta sen avulla voidaan hyödyntää viestintää koko organisaation voimavarana. Suomen Ladussa se tarkoittaa toimiston ja hallinnon lisäksi myös 200 jäsenyhdistystä ja niiden viestintää.
Suomen Ladun uusi viestintästrategia on monikymmensivuinen kokonaisuus liitteineen. Tässä jutussa on nostettu esiin yhdistyksiä ja niiden luottamushenkilöitä koskettavat osat uudesta strategiasta. Tärkeimmät pointit ovat:
Suomen Ladun viestinnän tavoitteena on, viestinnällisin keinoin, auttaa koko järjestöä saavuttamaan visionsa Kaikki löytävät mielekkään tavan ulkoilla ja nauttia luonnosta. Tavoitteeseen päästään seuraavien strategisten toimenpiteiden avulla, yhdistyksille tärkeimmät toimenpiteet on avattu tarkemmin kohdissa 6 ja 7:
Suomen Ladulla on toistakymmentä eri sidosryhmää. Uudessa viestintästrategiassa kolme tärkeintä sidosryhmää ovat jäsenyhdistysten jäsenet, jäsenyhdistykset ja luottamushenkilöt. Näiden sidosryhmien viestintä priorisoidaan muiden sidosryhmien edelle.
Sidosryhmien lisäksi viestinnällä pyritään tavoittamaan uusia yleisöjä, uusia jäseniä, uusia ulkoilijoita. Tärkein työkalu suuren yleisön saavuttamseksi on sisältömarkkinointi. Suomen Ladussa se tarkoittaa loistavia tapahtumia, somehaasteita, ansaittua mediaa ja hyviä sisältöjä verkossa
Suomen Ladun sisältömarkkinoinnin tärkein kohderyhmä ovat työikäiset aikuiset. Heitä puhutellaan hyvinvoinnilla, omaa ulkoilua tukevilla sisällöillä ja kiinnostavilla tapahtumilla. Kohderyhmän tärkein alaryhmä ovat lapsiperheet, joita puhutellaan perheliikunta-teemalla.
Pääviestien tarkoituksena on tuoda tiivistettynä esiin ne ydinasiat, jotka ovat yhteisölle tärkeitä. Suomen Ladun pääviestit pohjautuvat järjestön visioon Kaikki löytävät mielekkään tavan ulkoilla ja nauttia luonnosta, ja ne rakentuvat visiolausekkeen ympärille.
Tärkein viesti perustuu visioon: "Löydä oma tapasi ulkoilla". Tätä viestiä täydentää kolme strategiatason viestiä: Ulkoile, Osallistu ja Vaikuta. Seuraavalla tasolla on yhdistetty taktisen (millaisin valinnoin?) ja operatiivisen (miten toimien?) tason viestejä, jotka on esitetty alla.
Voit ladata pääviestit PDF-tiedostona täältä.
Uudessa viestintästrategiassa on huomioitu myös yhdistysten kriisiviestintä. Ohje löytyy täältä.