Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Kuukauden ulkoiluteko: Oulun Ladun kota lämmittää liikkujia

ma 20. joulukuuta 2021 14.45.00

Lapsiperheitä pulkkamäessä. Juoksijoita kuntoportaissa ja pariskuntia kävelylenkillä. Hiihtäjä kaivaa suksiaan kattoboksista ja ryhmä läskipyöräilijöitä kaartaa vauhdilla mäkeä alas. Oulussa Kaakkurin Liikuntamaassa on vilskettä tavallisena talviviikonlopun päivänä. Ulkoilmassa reippailun lomassa taukokin on aina tervetullut ja siihenhän on nyt mainio paikka – Oulun Ladun kota.

Oulun Latu hankki ja pieni talkooporukka pystytti liikuntamaan ytimeen kotalaavun. Kotahankkeen pääorganisaattorina toimi Simo Pahkamaa. ”Tällä puolella kaupunkia on paljon ulkoilijoita ja tänne oli kaivattu tulipaikkaa. Yhdistyksessä oli jo mietitty grillikatoksen rakentamista Rokuan latumajallemme, mutta ehdotimme taukopaikkaa Kaakkuriin, missä se olisi laajemman joukon käytettävissä. Ajatus ei ihan heti ottanut tuulta hallituksessa, mutta homma hoidettiin alkuun pienellä talkooryhmällä. Kaupungilta saimme luvan sijoittaa laavun Liikuntamaahan keskeiselle paikalle.”

”Matkan varrella väki innostui ja mukaan tuli Ladun oman väen lisäksi myös lähiasukkaita. Muutama vanha jäsenkin aktivoitui yhteiseen tekemiseen”, iloitsee Oulun Ladun puheenjohtaja Sari Iwanoff.

Vauhdilla valmiiksi tulipaikaksi

"Kotalaavu hankittiin valmiina elementtipakettina Jalotakka Oy:ltä. Lupien ja muiden tausta-asioiden junailussa oli kyllä oma hommansa, mutta itse pystytys saatiin tehtyä lopulta nopeasti. Sokkelityöt ja perustusten valu tehtiin kolmeen mieheen ja sitten vähän isommalla talkoojoukolla punnerrettiin laavun pystytys ja jälkityöt yhden viikonlopun aikana”, kertoo Pahkamaa.

Latuyhdistykselle ei lopulta jäänyt kovinkaan paljon kustannuksia, kun Pahkamaa sai hankittua useita sponsoreita materiaaleihin, kuljetukseen, maisemointitöihin ja jopa talkoiden muonitukseen.

Uusi kota toimii tukikohtana Oulun Ladun omissa tapahtumissa, mutta seinällä oleva ohjetaulu toivottaa kaikki muutkin tervetulleiksi.

”Latutoiminnan lisäksi kotalaavu palvelee lähialueiden asukkaita ja on alueen ulkoilijoille vapaasti käytettävissä makkaranpaistoon ja muuhun evästelyyn, kunhan tuo mukanaan omat polttopuut”, kertoo Simo Pahkamaa. Hän itse on innokas maastopyöräilijä ja kuntoliikkuja ja ulkoilee alueella myös perheensä kanssa.

Mainiota markkinointia

Kodan seinätaulu ohjeistaa taukopaikan käyttäjiä tulenteosta ja roskattomuudesta, mutta se on samalla erinomainen markkinointikanava Oulun Ladun toiminnalle: ruutukoodien kautta pääsee tutustumaan Ladun eri toimintamuotoihin ja liittymään jäseneksikin. Puheenjohtaja Iwanoff onkin tyytyväinen, että kotahanke toteutui ja kiittää Pahkamaata aktiivisuudesta: ”Simo hoiti kaikki hankinnat sekä sopimukset kaupungin kanssa ja keräsi avukseen ahkeran talkooryhmän, jossa oli mukana uusiakin ihmisiä. Jo avajaisissa oli tosi paljon väkeä ja taukopaikka on siitä lähtien ollut hyvin suosittu. Uusia jäseniäkin on tänä syksynä jo saatu.”

Kaupungin omistama Liikuntamaa tarjoaa monimuotoisia ulkoiluharrasteita: alueen vetonaulana on laaja valikoima eritasoisia maastopyöräilyreittejä - serpentiinimäisesti kiemurtelevat pyöräpolut hyödyntävät alueen korkeuseroja. Latujen ja muiden tavanomaisten ulkoilupaikkojen ohella Liikuntamaassa on oma alueensa myös rullahiihtoon ja rullaluisteluun ja jopa dronen lennättämiseen ja radio-ohjattaville pienoisautoille. Toiminta on osin yhdistysvetoista. Kotalaavun myötä latuyhdistys saa näkyvyyttä myös Liikuntamaan nettisivuilla ja tulee sitäkin kautta kaupunkilaisille tutuksi toimijaksi.

Lähellä parkkipaikkaa sijaitseva kota on helppo tapaamispaikka ja kokoontumispiste. ”Tälle talvelle olemme suunnitelleet tänne ainakin Ulkona kuin lumiukko -tapahtumaa ja Rakastu hiihtoon -teemapäivää. Myös kuntoportaissa käydään toisinaan porukalla”, puheenjohtaja Iwanoff ynnäilee uuden kodan luomaa aktiivisuutta.

Kaupungin kodalle osoittama paikka ei ehkä ole maisemaltaan täydellinen tai kovin luonnonläheinen, mutta sijainnilla on perusteensa. Taukopaikka on helposti saavutettavissa ja huoltoakin helpottaa, kun lähelle pääsee ajoneuvoilla. Kaupunkiympäristössä ilkivalta on aina riskinä, mutta näkyvällä paikalla laavu on jatkuvasti silmälläpidon alaisena.

Teksti: Tiina Riikonen
Kuvat: Tiina Riikonen ja Simo Pahkamaa