Kurssit 2020

ma 17. elokuuta 2020 09.50.00

Suomen Latu kouluttaa! Kurkista koulutuskalenteriin. Jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta!

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2020 jäsenyhdistyksille kurssipaikkoja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji tai toimintamuoto. Esim. kaksi kurssipaikkaa metsämörritoimintaan, kaksi Muumien ulkoilukouluun, kaksi hiihdon ohjaajakurssille ja kaksi frisbeegolfin ohjaajakurssille. Ilmaispaikat koskevat 1-2 päivän mittaisia ohjaajakursseja. Opaskurssilla, Luonnossa kotonaan -peruskurssilla eikä Tunteet hukassa varhaiskasvattajien koulutuksissa ole ilmaispaikkoja.

Suomen Latu ei korvaa osallistujan matka- eikä majoituskuluja. Niiden korvauksesta voi neuvotella oman yhdistyksen hallituksen kanssa.

Toimi näin:

Jos olet kiinnostunut ohjaamaan toimintaa yhdistyksessä ja haluat kouluttautua ohjaajaksi, ota ensin yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen/lajivastaavaan.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että kyseessä on maksuton koulutettava. Ilmoittautuja valitsee Suomen Ladun nettisivuilta haluamansa koulutuksen ja ilmoittautumissivulta vaihtoehdon latuyhdistyksen ilmaispaikka. Ilmoittautumislomakkeessa on kenttä, jossa pyydetään nimeämään henkilö, joka on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

Koulutettava sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme kirjallista sopimusta. Yhdistys voi käyttää apuna sopimisessa valmista sopimuspohjaa.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

VUOSI 2020

LOKAKUU

A Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen. Ilmoittaudu mukaan.

L 3.-4.10. Luonnossa kotonaan- peruskurssi, Helsinki
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Koulutukseen osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa. Ilmoittaudu tästä.

A 3.-4.10. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, Pieksämäki
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan. Ilmoittaudu tästä.

A 4.10. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Kaarina
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa. Menetelmä perustuu tutkittuun tietoon luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutuksista. Ilmoittaudu tästä.

A 10.10. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakoulutus, Jyväskylä
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Koulutukseen osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa. Ilmoittaudu tästä.

L 10.-11.10. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu
Metsämörritoimintaan pääsee mukaan suorittamalla Metsämörriohjaajan peruskurssin. Kurssilla saadaan perustaidot ohjaajana toimimiseen sekä perehdytään lasten luontokasvatukseen ja varustetietouteen. Peruskurssi on kaikille avoin.

A 17.10. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakoulutus, Lappeenranta

L 24.10. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista. Ilmoittaudu tästä.

A 24.10. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Tampere
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, opettamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia. Ilmoittaudu tästä.

L 24.-25.10. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Seinäjoki
Ilmoittaudu tästä.

L 29.10. Tunteet Hukassa - metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Tampere
Tunteet Hukassa -metsäseikkailu on luontoympäristöön viety tunnekasvatuksen toimintamalli kasvatusalan ammattilaisille. Koulutus sisältää kattavan säänkestävän materiaalin ja yhteensä 10 tunnetta, tehtävineen ja leikkeineen. Materiaalia riittää koko lukuvuodeksi tunnekasvatuksen toteuttamiseksi. Ilmoitaudu tästä.

MARRASKUU

7.11. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Helsinki
Kurssilla saat perustiedot metsävaeltajatoiminnasta ja opit, kuinka retkeilytaitoja harjoitellaan 7-12-vuotiaiden kanssa. Käytännönläheinen kurssi toteutetaan pääosin ulkona. Kurssi on kaikille avoin. Ilmoittaudu tästä.

L 13.11. Tunteet Hukassa - metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Kaarina

L 21.-22.11. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki
Ilmoittaudu tästä.

L 27.11. Tunteet Hukassa - metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Jyväskylä

A 28.11. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Jyväskylä

A 29.11. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Tampere

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!