Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Kiinnostaako hallitustyö?

to 2. kesäkuuta 2022 10.45.00

Etsimme nyt ehdokkaita Suomen Ladun hallitukseen seuraavalle kolmevuotiskaudelle. Hallituksen jäsenenä olet näköalapaikalla luotsaamassa valtakunnallista ulkoilujärjestöä ja pääset vaikuttamaan strategisen tason päätöksiin. Seuraavalla hallituskaudella (2023-2025) ajankohtaisia asioita ovat ainakin uuden strategian jalkauttaminen, jäsenpalveluiden sähköistäminen, Kiilopään investointiohjelma ja järjestörahoituksen uudet muodot.

Toivomme, että tunnet Suomen Ladun toimintaa, mutta se ei ole ehdoton edellytys. Voit tuoda myös tärkeää ulkopuolista näkökulmaa. Toivomme, että sinulla on osaamista jostain hallitustyön osa-alueesta (esim. talous, juridiikka, järjestötoiminta, poliittinen vaikuttaminen, kansainväliset suhteet, henkilöstöhallinto, matkailu- tai hotellitoiminta).

Edellytämme, että ymmärrät yhdistystoiminnan perusteet ja sinulla on kokemusta järjestötoiminnasta. Lisäksi edellytämme, että voit sitoutua tehtävään kolmeksi vuodeksi.

Suomen Ladun hallitus kokoontuu 7-8 kertaa vuodessa ja kokoukset kestävät noin kolme tuntia. Kokousaikataulu sovitaan etukäteen. Kokoukset toteutuvat päiväsaikaan. Kokousten välillä pidetään yhteyttä sähköisesti ja kokouksiin valmistautumiseen on hyvä varata aikaa. Yhteensä aikaa on hyvä varata vähintään 10h/kuukaudessa.

Tehtävästä ei makseta palkkaa eikä palkkiota, vaan se on luottamustoimi. Matkakulut korvataan ja pitkämatkalaisille järjestetään tarvittaessa majoitus. Kokouksia toteutetaan myös etäyhteyksin ja etäosallistumiseen kannustetaan.

Suomen Ladun 10-henkiseen hallitukseen valitaan neljä jäsentä järjestön syyskokouksessa Helsingissä 30.10.2022. Tuolloin myös virallisesti asetetaan ehdokkaat, tällä kertaa puheenjohtajaksi sekä kolmelle paikalle hallituksen jäseneksi. Eli puheenjohtajan lisäksi erovuorossa on kolme hallituksen jäsentä. Hallituksen jäsenistä kahdeksan on vakiintuneen käytännön mukaisesti valittu eri puolilta Suomea, kahdeksalta eri latualueelta. Lisäksi hallituksessa on puheenjohtaja ja nk. asiantuntijajäsen. Nyt erovuorossa ovat puheenjohtajan ja asiantuntijajäsenen lisäksi Lounais-Suomen ja Lapin latualueilta olevat edustajat.

Hallitustyössä pääset osaksi suurta ulkoiluyhteisöä, saat uusia ystäviä ja kokemuksia. Toivomme, että osallistut myös aluetoimintaan ja vahvistat paikallisten jäsenyhdistysten roolia osana Suomen Latua. Toivomme hallitukseen eri ikäisiä ja taustaisia ehdokkaita. Jos kiinnostuit hallitustyöstä, toimi 31.8. mennessä! Täytä lomake linkin takaa, kerro itsestäsi ja siitä, miksi olet kiinnostunut hallituspaikasta.

Lisätietoja antaa hallituksen sihteeri ja toimiston yhteyshenkilö: Kirsi Uusitalo, kirsi.uusitalo@suomenlatu.fi / 044 7229 350.