Kestävän kehityksen työryhmän kuulumisia

Sää suosi ulkona kokoustamista.

Kestävän kehityksen työryhmän kuulumisia

ma 28. syyskuuta 2020 10.48.00

Työryhmä testasi tapaamisessa erilaisia vastuullisia vinkkejä.

Elokuun puolessa välissä tapasimme Kestävän kehityksen työryhmän kanssa. Kokoonnuimme ryhmäläisemme Erjan  mökille Hämeenlinnan lähelle. Tapaamisessa testasimme myös erilaisia vastuullisia vinkkejä.

Kiinnitimme huomiota liikkumiseen, ruokaan ja lajitteluun. Suosimme julkista liikennettä ja kimppakyytejä tullessamme mökille. Vajaan vuorokauden mittaisessa tapaamisessa söimme kasvisruokaa. Ruuaksi söimme tortilloja, joiden täytteenä oli erilaisia kasviksia sekä TexMex-maustettua härkistä. Härkis on kypsä kotimainen härkäpapuvalmiste, jonka vain lämmitimme muurikalla. Muuta valmistettavaa ei ollutkaan kuin kasvisten pilkkominen ja kastikepurkkien avaaminen. Yöpalaksi söimme päivällisen jämiä, kasvispyöryköitä ja Vihiksiä eli kasvitäytteisiä lihapiirakoita. Nuotiolla lämmitetyt Vihikset ja kasvispyörykät maistuivat  rapeilta ja maukkailta. Aamupalalla tutustuimme perinteisten leipien ja puurojen lisäksi gurttiin, mikä on kaurapohjainen maidoton jugurtti.

Kaikki tapaamisen aikana kertyneet roskat keräsimme yhteen, jaoimme ne eri jätejakeisiin ja lopuksi veimme yhdessä Hämeenlinnan jätepisteeseen. Biojätteet jätimme mökin kompostoivaan vessaan. Yhdessä tuumasimme, että muovijätettä tulee todella paljon. Reippaasti yli puolet roskista oli kierrätykseen kelpaavaa pakkausmuovia. Yllätykseksemme sekajätettä ei syntynyt yhtään. Kierrätyspisteeseen veimme siis muovia, lasia, kartonkia ja metallia. Eli kaikki reissumme roskat lähtivät kiertoon ja hyötykäyttöön. Täytyy todeta, että hyvä mielihän siitä tuli.

Tapaamisessa ideoimme myös Suomen Ladun yhteiskuntasitoumusta sekä pohdimme erilaisia vastuullisuusvinkkejä. Totesimme, että jäsenyhdistyksissä on valtavan paljon kestävää ja vastuullista toimintaa. On kimppakyytejä, retkivälineiden lainausta ja vuokrausta sekä helposti saavutettavia ja lähellä olevia retkiä. Jatkossa haluaisimme myös osallistaa jäsenyhdistykset jakamaan hyviä vinkkejä vastuulliseen ulkoiluun ja yhdistystoimintaan.

Elli Keisteri-Sipilä