Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Jäsenpalvelujärjestelmä edistyy - käyttöönotto lokakuun 2022 lopussa

ke 17. elokuuta 2022 11.15.00

Uusi jäsenpalvelujärjestelmä korvaa Ankkuri-jäsenrekisterin ja Yhdistyspalvelu-sivuston. Jäsenille toteutetaan sähköinen jäsenmaksulaskutus, sähköinen jäsenkortti ja jäsenen itseasiointi. Yhdistyksille uutena käyttöön tulevat tapahtumanhallinta (ilmoittautuminen ym.), jäsenviestintä (uutiskirjeet) ja tekninen rajapinta tietosisältöön.

Jäsentietojen siirtäminen vanhasta uuteen aiheuttaa muutaman päivän katkon jäsenten asiointiin Suomen Ladun verkkosivuilla, eivätkä yhdistykset saa katkon aikana ajantasaisia jäsenlistoja. Käyttökatkon ajankohdan ja pituuden ilmoitamme hyvissä ajoin. Ankkuri-jäsenrekisteriä ei katkon jälkeen enää päivitetä eikä uusia käyttäjätunnuksia enää luoda. Ankkuri on yhdistysten nykyisten käyttäjätunnusten omaavien, jäsenasioista vastaavien käytössä vuoden 2022 loppuun.

Käyttäjäprofiileita eli käyttöoikeustasoja uudessa järjestelmässä on useita. Nykyiset Ankkurin käyttäjät saavat tunnukset automaattisesti uuteen jäsenrekisteriin. Kartoitamme yhdistysten kanssa minkälaisia käyttäjäprofiileita yhdistys tarvitsee ja kenelle oikeuksia myönnetään. Käyttäjätunnuksia voidaan luoda myöhemmin lisää.

Uutena ominaisuutena tulee jäsenen itseasiointisivusto, joka mahdollistaa muun muassa jäsenyyksien hallitsemisen, yhteystietojen päivittämisen ja tapahtumiin ilmoittautumisen. Sähköpostiosoitteensa ilmoittaneille jäsenille lähetetään kutsu itseasiointisivuston käyttäjäksi.

Myös 2023 jäsenmaksujen ilmoittaminen tapahtuu uudessa järjestelmässä. Jäsenmaksujen ilmoittamisesta lisää syyskuun tiedotteessa, mutta käytäntö ja ajankohta ilmoittamiselle pysyy samana; saamme jäsenlaskut 2023 jäsenille entiseen tapaan heti vuodenvaihteessa.

Jäsenmaksulaskun ulkoasu muuttuu. Suurin muutos tulee olemaan, ettei laskun yläkulmassa enää ole jäsenkorttia. Jatkossa jäsenkortti löytyy jäsenen itseasiointisivustolta tai sen voi tilata Suomen Ladun jäsenpalvelusta. Myös jäsennumerot uudistuvat. Jäsenellä tulee olemaan vain yksi jäsennumero vaikka hänellä olisi useampia jäsenyyksiä. Säilytämme tiedot myös vanhoista jäsennumeroista muun muassa asioinnin helpottamiseksi siirtymävaiheen aikana.

Jäsenyyksien hallintaan on luvassa automaatioita. Muun muassa jäsenlajit joissa on ikään sidottu voimassaoloaika (lapsi perheessä, nuorisojäsen, opiskelijajäsen), päättyvät ikärajan täyttyessä.

Ensimmäiset koulutukset on suunniteltu pidettäväksi 23.–30.10. ennen Suomen Ladun syyskokousta. Koulutukseen voi osallistua paikan päällä tai etänä. Ilmoittautuminen koulutukseen alkaa syyskuussa, ja laitamme kutsun koulutukseen erikseen yhdistysten puheenjohtajille.

Lisätietoa:
projektipäällikkö Rauli Rautavuori
rauli.rautavuori@suomenlatu.fi,
puh. 050 357 0916 (arkisin klo 9.00–15.00)