Järjestäkää iltapalaretki - saatte yhdistyksellenne riippumaton!

ke 29. huhtikuuta 2020 08.00.00

Suomen Latu on pääkumppanina mukana Folkhälsanin kaksikielisessä Naturkraft/Luonnosta voimaa perheille -hankkeessa. Hankkeen tarkoituksena on edistää terveellisiä elintapoja ja lisätä perheiden valmiuksia kohdata arjen haasteita luomalla uusia tapoja liikkua luonnossa yhdessä.

Erityisesti nyt poikkeusaikana perheen kanssa tulee vietettyä paljon aikaa sisätiloissa etätöiden ja -opiskelujen parissa. Myös rutiineista on nyt tärkeää pitää kiinni, joten miksipä et siirtäisi osaa niistä ulos? Miltä kuulostaisi iltapala nautittuna ulkona luonnon helmassa ja iltasatu kannon nokassa keväisen metsän säestäessä? Valoisaa aikaa riittää jo pitkälle iltaan ja iltaulkoilun jälkeen unikin maistuu paremmin.

Idea iltapalaretkestä tuli Nurmijärven Latu ja Polku ry:ltä. Sanna Puhakka NurLa:sta kertoo heidän iltapalaretkistään näin:

"Perustimme loppuvuodesta 2019 perheliikuntajaoston. Ohjelmatarjontaa miettiessämme saimme ajatuksen iltapalaretkestä. Retki, jossa tarkoituksena on kaikessa yksinkertaisuudessaan lähteä ulos iltapalalle nuotion ääreen. Tapahtumaan ei tavoitella satamäärin ihmisiä, vaan jo muutaman perheen kesken illasta tulee mieleenpainuva. Retkelle ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, vaan mukaan voi lähteä, jos perheen tilanne sen sallii. Iltapalat vain reppuun ja pimeään aikaan myös otsa- tai taskulamppu.

Olemme hyödyntäneet lähialueemme laavuja tai muita tulipaikkoja, jotka sijaitsevat maksimissaan kilometrin päässä parkkipaikasta. Kokoonnumme klo 18 ja tervetulotoivotusten ja alkuinfon jälkeen lähdemme matkaan yhdessä. Pimeään aikaan heijastimet viitoittavat reitin ja tämä onkin lapsista hurjan hauskaa ja matka taittuu nopeasti. Välillä matkan varrella on ollut myös pehmoeläimiä piilosilla.

Perillä jokainen syö ja grillailee eväänsä omaa tahtia. Välillä on ollut myös jokin pieni leikki tai tehtävä. Kun kaikki ovat syöneet, on vuorossa teemaan ja ympäristöön sopiva iltasatu.

Paluumatkalle voi lähteä omaan tahtiin, koska heijastimet turvaavat reitin. Joku ohjaajista kulkee kuitenkin edellä ja joku perällä. Parkkipaikalla olemme olleet takaisin klo 20 mennessä.

Iltapalaretket ovat koonneet pääasiassa noin kolmisenkymmentä kävijää illassa ja olemme pitäneet niitä kerran kuussa. Harmillisesti tauko yhteisissä kokoontumisissa katkaisi mukavan kuukausittaisen ja vielä tuoreen perhetapahtuman vieton.

Iltapalaretket ovat saaneet kovasti kiitosta. Tapahtumat ovat perheille oivaa matalan kynnyksen toimintaa. Ilta jää varmasti lapsille mieleen; yhdessä vietetty aika oman perheen kesken. Tähtitaivas tai hurja tuuli. Eikä se pimeä metsäkään ollut yhtään pelottava!"

Haluaisiko teidän yhdistyksenne järjestää Naturkraft-retken perheille?

Retki voi olla iltapala- tai välipalaretki, tärkeintä on yhdessäolo, eväät ja rentoutuminen luonnossa. Naturkraft tukee yhdistysten järjestämiä retkiä materiaalipaketilla, joka sisältää kahden hengen laadukkaan Ticket To The Moon -riippumaton ja Muumipeikon retket -kirjan. Materiaalipaketti lähetetään 30:lle ensimmäiselle yhdistykselle, joka ilmoittautuu järjestämään retken. Ilmoittautuminen tästä.

Ilmoittautumalla yhdistys sitoutuu kertomaan meille retken ajankohdan ja paikan sekä jälkikäteen jakamaan tiedon osallistujamäärästä ja tunnelmia retkestä kuvan kera.

Koronapandemian rajoitusten takia retket voivat olla aikaisintaan 1.8. alkaen. Materiaalipaketit postitetaan heinä-elokuun aikana.

Lisätietoja Naturkraft-hankkeesta:
anna.anttonen@suomenlatu.fi / puh. 050 472 7222