Tilaa uutiset sähköpostiisi

Ajankohtaiset järjestöuutiset 11 kertaa vuodessa.

Uutishaku

Hae aihealueittain

Ota yhteyttä

Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Johanna Yli-Opas ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

yhdistyspalvelut@suomenlatu.fi

Ikäinstituutin jumppaohjeita ja mielitreenejä iäkkäille

Ikäinstituutin jumppaohjeita ja mielitreenejä iäkkäille

ke 8. huhtikuuta 2020 14.20.00

Koronaviruksen ehkäisytoimet ovat sulkeneet karanteeniin 844 000 yli 70-vuotiasta. He pysyvät hyvässä kunnossa kuntoilemalla ja vahvistamalla mielen voimavaroja päivittäin. Myös yhteyksiä toisiin ihmisiin pitää muistaa vaalia.

Iäkkäillä ihmisillä liikkumisen epävarmuus ja liikkumiskyvyn ongelmat johtuvat usein heikentyneestä jalkojen lihasvoimasta ja tasapainosta. Esimerkiksi vuodelepo vähentää lihasmassaa jopa 1−2 prosenttia vuorokaudessa. Kuukausien koronakaranteeni sohvalla istuen voi sananmukaisesti viedä voimat.

”Jos tuolista nouseminen on vaikeaa tai kävely hidasta, niin kannattaa vahvistaa jalkoja säännöllisellä kotivoimistelulla ja kävelylenkeillä ulkona. Ikä ei estä kuntoilua, eikä korona luontoon lähtemistä”, ohjeistaa kansanterveystieteen dosentti Katja Borodulin Ikäinstituutista.

Mielen hyvinvointia voi ja kannattaa vahvistaa. On tärkeää tunnistaa ja arvostaa arjessa iloa ja voimaa antavia asioita. Asioihin suhtautumisen tavalla on merkitystä. Myönteiseen suuntaaminen ja toiveikkuus kannattelevat arjen haasteissa.  

”Nyt on aika tehdä itselle ja muille mielen hyvinvoinnin tekoja. Suunnata ajatuksia myönteisiin asioihin, pitää yhteyttä puhelimitse tai verkossa läheisiin sekä tehdä mieluisia asioita ja tuttuja arkirutiineja kotona”, korostaa psykologian tohtori Sirkkaliisa Heimonen Ikäinstituutista.

Vinkkejä iäkkäiden jumppaan ja mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen:

  • Voitas.fi: 20-30 minuutin jumppavideoita voima- ja tasapainoharjoittelun.
  • Kunnon eväät: 3-5 minuutin liikuntavinkkejä, joiden avulla matkustaa virtuaalisesti ympäri Suomea eri vuoden aikoina.
  • Maksutta tulostettavia materiaaleja: Aamujumppa, Kävely kevyemmäksi -ja Tasapaino taitavaksi -jumppaohjelmat sekä Kunnon eväät -liikekortit vuoden jokaiselle viikolle. Materiaalit suomeksi ja ruotsiksi.
  • Ikäopisto.fi: Tietoa, kuunneltavaa ja tehtäviä mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen. Toteuta vaikka Vahvuusvartti etänä.
Ladataan...