Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Hybridinä Saimaalla

ke 3. marraskuuta 2021 10.00.00

Suomen Ladun ensimmäinen hybridikokous toteutui sunnuntaina 31.10. Kokous pidettiin fyysisesti Lappeenrannassa, mutta osa kokousedustajista osallistui kokoukseen etäyhteyksin.

Virallisia kokousedustajia oli 121 henkilöä, yhteensä 93 eri jäsenyhdistyksestä. Lisäksi kokousta oli mahdollista seurata Suomen Ladun nettisivuilla, mistä edelleen löytyy kokouksen tallenne. Tallennetta on nyt katsottu lähes 300 kertaa.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi strategian päivitykseen liittyviä asioita, sekä kutsuttiin kunniajäseneksi Suomen Ladun pitkäaikainen, edellinen puheenjohtaja, Pekka Alanen.

OSALLISTU JA TUO YHDISTYKSESI ESIIN

Osana Syyspäivien ohjelmaa kuulimme lauantaina 12 puheenvuoroa hyvistä käytännöistä eri yhdistyksistä. Puheenvuoron pitivät:

Hämäräretki: Heli Hilliaho, Maaselän Latu
Talviuintipaikan ylläpito: Kaj Natri, Järvenpään Latu
Soittorinki uusille jäsenille: Jaana Terävä, Kotkan Latu
Kuntoportaiden rakentaminen: Markku ja Soili Ilmavirta, Pellon Latu ja Polku
Huiputukset Uudellamaalla: Susanna Sihvo, Uudenmaan latualue
Retki Akumajalle: Helena Kempas, Kotkan Latu
Harrastamisen Suomen malli: Helena Kinnunen, Maaselän Latu
Ohjaajarinki: Sanna Puhakka ja Timo Pasanen, Nurmijärven Latu ja Polku
Hirvijahti varainhankintana: Harri Niemi, Janakkalan Latu
Tuomaan tulet -tapahtuma: Helena Turkki, Ristiinan rinkka.
Välinelainaus: Marjatta Partanen, Joensuun Latu
Vapaaehtoisten rekrytointi: Virva Niissalo, Helsingin Latu ja Polku

Muutamia esimerkkejä hyvistä käytännöistä:
Joensuun Ladun Marjatta Partanen esitteli käytössä olevaa välinelainausjärjestelmää. Johku-palvelulla toteutettu, verkkokauppamainen ratkaisu sai kokoussalin hiljenemänä - vaikuttavaa toimintaa! Joensuun Ladun varustelainaus

Helena Kempas Kotkan Ladusta esitteli retkimahdollisuuksia Akumajalle. Suomen Ladun omistama erämaamökki tarjoaa loistavat puitteet retkeilylle ja käytännön vinkit kannustivat varmasti kaikkia miettimään Lapin vaelluksia. suomenlatu.fi/akumaja

Uudenmaan latualueen Huiputuksista kertoi alueyhdyshenkilö Susanna Sihvo. Huiputukset on retkikonsepti, jossa matalan kynnyksen päiväretkiä suunnataan alueen korkeimmille huipuille. Yhteistuumin toteutetut päiväretket ovat koonneet alueen yhdistyksiä yhteen - ihailimme kuvakokoelmaa. Katso video tästä.

HALLITUSVALINNAT

Suomen Ladun hallituksessa on 10 jäsentä. Hallituskausi on kolmivuotinen ja vuosittain hallitukseen valitaan 3-4 uutta jäsentä. Hallituksen jäsenet on vallinneen käytännön mukaisesti valittu eri latualueilta, jotta hallituksessa ylläpidetään valtakunnallinen kattavuus ja eri alueiden näkökulmat tulevat huomioiduksia myös hallitustasolla.

Jo kevätkokouksessa nyt erovuorossa olleet jäsenet (Anja Korhonen, Maarit Marttila ja Matti Niemelä) kertoivat, etteivät he ole käytettävissä seuraavalle kaudelle. Hallitukseen etsittiinkin avoimella haulla ehdokkaita kesän aikana. Virallisesti hallitusehdokkaat asetettiin sunnuntain kokouksessa, missä kaikilla kokousedustajilla oli mahdollisuus asettaa ehdokkaita. Lopulta kokouksella oli viisi ehdokasta hallitukseen. Ehdolla olivat Jussi-Pekka Arkkola, Harri Jantunen, Heino Lipsanen, Kaj Natri ja Katariina Syrjäsuo. Ehdokkaat pitivät lyhyen (2 min) esittelypuheenvuoron, ennen kuin siirryttiin hallitusvaaliin.
Vaalissa jokaisella kokousedustajalla oli mahdollisuus antaa ääniä 1-3 ehdokkaalle. Vaali suoritettiin sähköisesti Äänestyskoppi.fi -palvelussa. Äänestyksen jälkeen hallitukseen valittiin Jussi-Pekka Arkkola, Heino Lipsanen ja Katariiina Syrjäsuo.

Äänestystulos:
Jussi-Pekka Arkkola: 207 ääntä
Heino Lipsanen: 151 ääntä
Katariina Syrjäsuo: 146 ääntä
Harri Jantunen: 102 ääntä
Kaj Natri: 22 ääntä

297/306 kokonaisäänimäärästä käytettiin. Äänestysprosentti oli 97,1%.

Suomen Ladun hallitus 2022:
Kirre Palmi (pj)
Jussi-Pekka Arkkola
Markku Ilmavirta
Henri Kekkonen
Helena Kinnunen
Anneli Leivo
Heino Lipsanen
Katariina Syrjäsuo
Jorma Tahvanainen
Matti Tikkaoja

Tämän vuoden hallituksen viimeinen kokous toteutuu Helsingissä 16.12. Kokoukseen kutsutaan myös nyt valitut uudet hallituksen jäsenet. Onnea valituille!

STRATEGIA 2022-2028

Strategian osalta kokous hyväksyi vision, perustehtävän, arvot ja painopisteet. Visio on nyt Kaikki löytävät mielekkään tavan ulkoilla ja nauttia luonnosta. Perustehtäväksi määriteltiin "Edistämme vastuullista, ympärivuotista ulkoilua." Arvoja on jatkossakin viisi, eikä niiden sisältö muuttunut merkittävästi, mutta kirjoitusasua uudistettiin. Arvot ovat nyt seuraavat:

Kaikilla on mahdollisuus ulkoilla
Ulkoilu lisää hyvinvointia. Jokaisella Suomessa asuvalla tulee olla oikeus ja mahdollisuus ulkoilla. Omalla paikkakunnallaan, omalla tasollaan, yksin tai yhdessä.

Ulkoilemme ympäristöä kunnioittaen
Luonnossa saadut kokemukset vahvistavat kestävää luonto- ja ympäristösuhdetta. Vastuullinen ulkoilu tarkoittaa ympäristövastuullisia toimintapoja, jokamiehenoikeuksien ja -velvollisuuksien vaalimista sekä
luonnon kulumisen ja häirinnän välttämistä. Luonnosta ja ulkoilusta kuuluu nauttia siten, ettei viedä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta siihen.

Kaikille avoin yhteisö
Suomen Ladun toimintaan on helppo tulla mukaan. Toinen toistemme kunnioittaminen ja erilaisuuden hyväksyminen ovat meille tärkeitä. Olemme avoimia toimintaamme liittyvistä päätöksistä, rahoituksesta ja vaikutteista. Olemme hyviä kumppaneita suuren yleisön, sidosryhmien, median ja
rahoittajien suuntaan.

Arvostamme vapaaehtoisuutta
Suomen Ladun toiminta perustuu vahvaan paikalliseen vapaaehtoisuuteen. Vapaaehtoisena toimimisen pitää olla omaehtoista, palkitsevaa ja vaivatonta. Vapaaehtoistyön toimintaedellytykset Suomessa on turvattava.

Olemme rohkeita ja uudistumme
Yhteiskunta muuttuu ja sen mukana myös me. Suomen Latu haluaa säilyttää merkityksellisyytensä myös tulevaisuudessa. Seuraamme, mitä ajassa tapahtuu ja mikä ihmisiä liikuttaa. Uudistumme yhteisönä, teemme rohkeita valintoja tulevaisuuteen kurkottaen ja kokeilemme uteliaina uutta.

Toiminnan painopisteinä säilyvät jatkossakin ulkoile, osallistu ja vaikuta.