Esittelyssä: Matti Niemelä

pe 25. syyskuuta 2020 08.43.00

Juttusarja esittelee Suomen Ladun hallituksen jäseniä. Esittelyvuorossa on Matti Niemelä Helsingistä.

Olen Niemelän Matti Helsingistä. Suomen Ladun toimintaan ajauduin sattumalta, kuten elämässä yleensä käy. Rikoin polveni Jukolan viestissä 2005 ja juokseminen jäi. Kävellenkin ehtii. Lueskelin vanhempieni kotona Latu ja Polku -lehteä ja  huomasin Suomen Ladun opaskurssit. Ajattelin, että minun suunnistus- ja vaelluskokemuksellani olisi mukava viedä ihmisiä ihmettelemään kaunista luontoa. Saisi itsekin mielekästä ulkoliikuntaa. Kävin kurssin ja menin Helsingin Ladun syyskokoukseen. Tyhmänä kyselin: ”eikö teillä ole ollenkaan Lapin vaelluksia?” Saman tien minut valittiin johtokuntaan ja jo seuraavana kesänä vedimme Järvisen Karin kanssa kesävaelluksen, suunnistus- ja retkeilykursseja ja retkiä…

Nyt olen ollut jo kahdeksan vuotta Helsingin Ladun toiminnanjohtajana ja saman verran Suomen Ladun hallituksessa. Seuraava vuosi on viimeinen. Parasta hallitustyössä on ollut kohtaamani ihmiset ja yhdessä tekeminen. Koin edellisen strategian tekemisen onnistuneeksi: Ulkoile-osallistu-vaikuta. Olemme menneet iloisesti eteenpäin toiminnan avoimuudessa ja vastuullisuudessa, vaikka siinä työsarkaa vielä onkin. Suomen Latu on olemassa jäsenyhdistyksiä varten. Tulevista kovista ajoista selviämme keskittymällä oleelliseen.

No, kohta tässä ollaan eläkeukkoja ja pääsen uuninpankolle, eikun palaamaan vapaaehtoistoimintaan, jota olen kyllä koko ajan tehnyt.

Kaikille vapaaehtoisille jäsenyhdistyksissä toivotan jaksamista. Se syntyy itselle sopivasta määrästä hommia ja työn arvostuksesta. Ensi vuosi voisi olla ”Muista kiittää vapaaehtoista!” -teemavuosi!