Esittelyssä: Anneli Leivo

to 27. elokuuta 2020 08.00.00

Juttusarja esittelee Suomen Ladun hallituksen jäseniä. Esittelyvuorossa on Anneli Leivo Keravalta.

Olen ollut ulkoilusta, retkeilystä ja monenlaisesta luontoharrastuksesta kiinnostunut jo koulutytöstä saakka. Kouluvuosina luin Martti Linkolan Viimeiset erämaat -kirjan ja silloin hurahdin kansallispuistoihin. Vasta muutamaa vuotta myöhemmin Kansallispuistokomitean mietinnön myötä kyseiset alueet nousivat laajempaan tietoisuuteen.

Olen koulutukseltani biologi ja kansallispuistokiinnostukseni myötä päädyin töihin Metsähallitukseen. Aluksi tein siellä luontoinventointeja (olin käytännössä juhannuksesta syyskuuhun soilla ja metsissä), myöhemmin suunnittelu- ja esihenkilötehtäviä. 2000-luvun alusta lähtien hakeuduin Metsähallituksessa luonnon virkistyskäytön tehtäviin ja viimeiset yli 20 vuotta, ennen lähtöäni eläkkeelle vuonna 2018, vastasin siellä luonnon virkistyskäytön kokonaisuudesta. Tehtävä oli todella kiinnostava ja antoi minulle mahdollisuuden tehdä laajasti yhteistyötä erityisesti liikunnan, ulkoilun ja matkailun tahojen kanssa. Sen myötä Suomen Latukin tuli tutuksi. Olin myös 10 vuotta Nuuksiokeskus Oy:n hallituksessa mm. hankkimassa rahoitusta ja rakennuttamassa Suomen Luontokeskus Haltiaa. Nyt eläkkeellä nautin metsäkävelyistä, leppoisasta pyöräilystä, lintuharrastuksesta, marjastuksesta, sienestyksestä, lumikenkäilystä ja hiihtelystä (jos vain on lunta), puutarhanhoidosta sekä luontokuvauksesta.

Suomen Ladun jäsen olen ollut 2000-luvun alusta lähtien. Ilmeisesti työni ja siinä kertyneen asiantuntemuksen ansiosta minut valittiin vuonna 2005 Suomen Ladun ulkoilutoimikuntaan, missä minua kiinnostavat Suomen Ladun edunvalvonta-asiat nousivat esille. Olen viime vuosina ollut myös muutaman vuoden Keravan Ladun hallituksessa.

Vuonna 2013 minulta kysyttiin halukkuutta olla ehdolla hallituksen asiantuntijajäseneksi. Juuri tuolloin oli vahvasti esillä Suomen Ladun ja Metsähallituksen yhteistyö ja nähtiin, että voisin tuoda yhteistyöhön lisäarvoa ja lisätä Suomen Ladun ymmärrystä Metsähallituksesta (ja myös Metsähallituksen ymmärrystä Ladusta). Niinpä ilokseni minut valittiin ja sillä tiellä olen edelleen eli kolmas kauteni ja 7. hallitusvuosi on nyt menossa.

Suomen Latu on valtavan hieno järjestö kaikkine jäsenyhdistyksineen ja olen tavattoman kiitollinen saamastani luottamuksesta. Erityisesti nyt eläkkeellä ollessani minulla on ollut aiempaa paremmin aikaa auttaa järjestöämme asiantuntemuksellani niin Kiilopään kuin koko järjestön asioissa. Hallituksessa voi työskennellä rauhallisin mielin, sillä toimisto hoitaa ja valmistelee asiat jämptisti ja laadukkaasti. Pidän mm. strategioiden valmistelusta ja hallituksessa siihen on avautunut mahdollisuus. Hallituksessa on saanut tutustua hyviin ja osaaviin tyyppeihin, keskustelut ovat antoisia ja avoimia.

Korona-aika opetti hallituksen etäkokouksiin ja hyvä niin. Kasvokkain on tärkeää tavata ajoittain, mutta osa kokouksista sujuu oikein hyvin ja ympäristöystävällisesti videoneuvotteluna. Kannatan vahvasti erilaisten digitaalisten mahdollisuuksien ja palvelujen hyödyntämistä ja edelleen kehittämistä Ladun toiminnassa.

Vapaaehtoisten mahtavan työpanoksen ansiosta olemme näin suuri ja vireä järjestö. Ihan kaikki, pienetkin vapaaehtoistehtävät ovat tärkeitä, jotta kokonaisuus toimii. Viime vuonna osallistujia jäsenyhdistoiminnassa oli lähes 350 000. Mielestäni voidaan sanoa, että vähintään näin monta pitempää tai lyhyempää hyvän mielen hetkeä vapaaehtoisemme tuottivat ulkoileville kanssaihmisille.