Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Lotta Vuorela. Yhteydenotot ja palautteet:

Alueellisista koulutuksista eväitä, innostusta ja vertaistukea yhdistyksen toimintaan

to 12. tammikuuta 2023 08.28.00

Suomen Latu tarjoaa mielenkiintoisia alueellisia koulutuksen yhdistysten toiminnan kehittämiseksi. Näihin kannattaa osallistua useammankin henkilön voimin ja viedä ideoita ja uusia työkaluja oman yhdistyksen toimintaan. Koulutukset ovat maksuttomia.

Jäsenyhdistykset on jaettu kahdeksaan latualueeseen ja jokainen alue voi tilata alla olevia koulutuksia oman alueen yhdistyksille. Tilaukset tehdään sähköpostitse yhdistyspalvelut@suomenlatu.fi.

Askelmerkkejä perheliikuntaan -koulutukset

Perheliikunta on lasten ja aikuisten yhteistä liikuntaa ja ulkoilua, jossa kaikki ovat aktiivisia. Suomen Ladun jäsenyhdistyksen perheliikunta voi olla esimerkiksi:

• avoimia ulkoilutapahtumia, joissa on monenikäisiä osallistujia
  • osa lastentoimintaa, kuten Metsämörritoimintaa tai Muumien ulkoilukouluja
  • osa lajitoimintaa, kuten melontaa, maastopyöräilyä, hiihtoa tai retkeilyä
  • vain perheille suunnattua omaa toimintaa, kuten Seikkailevat perheet

Askelmerkkejä perheliikuntaan -koulutuksessa perheliikunnan erityispiirteet ja sen ohjaaminen tulevat tutuiksi. Saat käytännön vinkkejä ja ideoita oman paikkakuntasi ja yhdistyksesi perheiden ulkoilun edistämiseen. Koulutukseen voivat osallistua kaikki Suomen Ladun jäsenyhdistyksen jäsenet, jotka haluavat tarjota ulkoliikuntahetkiä ja elämyksiä lapsille ja aikuisille yhdessä. Koulutus sopii erinomaisesti myös eri ulkoilulajien ohjaajille, jotka haluavat oppia, miten huomioida lapset ohjatuilla retkillä ja lenkeillä.

Tänä vuonna koulutuksia on seuraavilla alueilla:

18.2.2023 klo 10-14, Keski-Suomi
Luontotalo Käpälikkö, Seinäjoki
Ilmoittaudu koulutukseen 5.2. mennessä tästä linkistä.

15.4.2023 klo 10-14, Uusimaa
Suomen Ladun toimisto, Olympiastadion, Helsinki
Ilmoittaudu koulutukseen 2.4. mennessä tästä linkistä

6.5.2023 klo 10.30-14.30, Lappi
Ritavalkean ulkoilukeskus, Pello
Ilmoittaudu koulutukseen 23.4. mennessä tästä linkistä.

5.8.2023 klo 10-14, Häme
Kankaanpää (tarkempi paikka ja ilmoittautuminen myöhemmin)

Lisäksi mahdollisesti Lounais-Suomi, tämä vahvistuu ja tarkentuu myöhemmin

Vaikuta paikallisesti: Koulutus kuntavaikuttamiseen

Suomen Latu vaikuttaa ulkoilun ja sen olosuhteiden puolesta monin tavoin niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Paikallinen vaikuttaminen on kunkin latualueen ja jäsenyhdistyksen vastuulla. Suomen Latu tukee latualueita ja jäsenyhdistyksiä paikallisesti tehtävässä vaikuttamistyössä. Tyypillisimmillään paikallinen vaikuttaminen on vaikuttamista kuntapäättäjiin ja virkamiehiin ulkoilun olosuhteiden edistämiseksi.

Vaikuta paikallisesti: Koulutus kuntavaikuttamiseen -koulutuksessa saat opastusta ja vinkkejä tehokkaaseen vaikuttamiseen paikallisesti. Tehokkaassa vaikuttamisessa on tiettyjä asioita, jotka on tärkeää pitää mielessä. Ja mikä parasta, nämä vaikuttamisen taidot voi jokainen oppia ja omaksua.

Koulutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan. Tarvittaessa koulutukseen voidaan ottaa mukaan myös asiaa vaikuttamisesta hyvinvointialueisiin, jotka ovat aloittaneet toimintansa tämän vuoden alusta.

Jokamiehenoikeudet

Jokamiehenoikeudet ovat kansallisaarteemme ja ulkoilumme ydin. Jokamiehenoikeudet -koulutuksessa saat perustietopaketin jokamiehenoikeuksista. Käymme läpi mitä oikeuksia ja velvollisuuksia jokamiehenoikeudet pitävät sisällään. Koulutuksessa on myös tilaa keskustella ja kysellä konkreettisista jokamiehenoikeuksia koskevista tapauksista.

Koulutuksen päälähteenä käytetään “Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella” -kirjaa, joka on laaja-alainen esitys aiheesta.