Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Marianne Holmberg ja Kirsi Uusitalo. Yhteydenotot ja palautteet:

Aikuisten hiihtokoulu

Kuva: Timo Veijalainen

Aikuisten hiihtokoulu

ma 19. syyskuuta 2022 10.15.00

Kiinnostaisiko aikuisten hiihtokoulun järjestäminen? Haemme nyt tulevalle talvikaudelle kolmea yhdistystä Aikuisten hiihtokoulu -kokeiluun.

Aikuisten hiihtokoulu on Suomen Hiihtoliiton tuottama kokonaisuus hiihdon perustaitojen opettamiseksi aikuisille. Aikuisten hiihtokouluun voivat osallistua kaikki hiihdosta kiinnostuneet, mutta se on tarkoitettu erityisesti aloitteleville hiihtäjille.

Hiihtokoulu koostuu neljästä hiihdon opetuskerrasta, joista kaksi on perinteisen ja kaksi vapaan hiihtotavan opetusta. Yhden hiihtokoulukerran kesto on noin 1,5 tuntia ja yhdistys perii osallistujilta osallistumismaksun.

Lokakuussa 2022 valitaan kokeiluun yhdistykset, jotka perehdytetään ja koulutetaan loka-marraskuussa 2023. Yhdistykset etsivät hiihtokoululle ohjaajan ja apuohjaajan, joiden kanssa tehdään sopimus hiihtokoulun toteuttamisesta. Ohjaajien tulee olla hyvän hiihtotekniikan omaavia aktiivihiihtäjiä, jotka pystyvät myös opettamaan hiihdon perustekniikoita muille. Suosittelemme yhteistyötä esimerkiksi paikallisen hiihtoseuran tai liikunnanohjaajien kanssa. Kokeilukaudella 2022-23 Suomen Latu maksaa hiihtokoulujen ohjaajille ohjauspalkkion.

Ohjaajat ja yhdistykset saavat hiihtokoulun tueksi:

•    Yhteensä neljä valmista tuntisuunnitelmaa vapaan ja perinteisen hiihtotavan ohjaukseen (kaksi molempiin, kesto á 1,5 tuntia)
  •    Ohjauskortit ohjaajan tueksi jokaiselle tunnille
  •    Ohjaajan/järjestäjän oppaan (mm. kurssin markkinoinnin ja organisoinnin    vinkkejä)
  •    Harjoitepankki - yli 40 tekniikkaharjoitetta videoituna
  •    Valmis markkinointimateriaali yhdistyksen käyttöön
  •    Hiihtoliiton ohjaajakoulutus (verkkokoulutus)

Tee hakemus Aikuisten hiihtokoulun pilottiyhdistykseksi 16.10.2022 mennessä tästä linkistä.

Susanne Blomqvist
susanne.blomqvist@suomenlatu.fi